woensdag 26 november 2014

Wat Knoflook en zwemlessen met elkaar te maken kunnen hebben...

Op aanraden van het zwembad, gaat dochterlief sinds enkele weken op twee dagen in de week naar zwemles in een kleine(re) groep, met maximaal 4 kinderen. Voor haar is dit een stuk rustiger en ze heeft veel meer plezier in het zwemmen. Fijn! Voor ons als gezin betekent het wel wat meer drukte en geregel doordeweeks. Op dinsdag en donderdag, de dagen dat ze les heeft, eten we dus makkelijk(er).
 
Op dinsdag ( gisteren dus ook) is dat vaak pasta. De saus maak ik vooraf met gehakt, kruiden, knoflook, beetje zeezout en tomaten.  Die warm ik na de zwemles op, als ik de pasta in de pan met kokend water doe. Een succesnummer en heel simpel
 
Op donderdag is dat meestal iets met vis uit de oven. Ik maak een fijne saus met een kopje volle melk, knoflook, wortel, selderij etc. en giet dit in een ovenschaal. Daarop komen  de visfilets en de schaal kan in de koelkast tot we thuiskomen. Dan gauw de oven aan en hup de ovenschaal in de oven. Makkelijk en lekker!
Voordeel van vooruitmaken is dat ik niet zo veel meer hoeft te doen als we moe en loom uit het zwembad komen. Nadeel is dat ik na het vooraf koken van de sauzen en de groenten naar het eten ruik. Met name de knoflooklucht aan de handen is een hele fijne 😊
Sinds kort heb ik de oude afbladderende knoflookpers uit mijn studententijd ingeruild voor een ingenieuze brandweerrode knoflookpers ( ook weer van www.cadeau-cadeau.nl) waarmee je knoflook met schil en al perst.
Ik vind 'm echt heel makkelijk en je krijgt geen knoflookgeur aan je handen en de pers is ook nog eens tien keer makkelijker schoon te krijgen dan de oude. Het heeft een ingebouwd schrapertje of zoiets dat de knoflook uit de pers schraapt ( echt waar!), de laatste restjes gaan er uit met de ingebouwde rubberen ribbeltjes. Na gebruik druk ik voor de geopende vuilnisbak op het "eject"-knopje en schieten de knoflookrestjes zo in de vuilnisbak.  kijk, daar is over nagedacht! En toch wel heel erg fijn dat'ie gewoon in de vaatwasser kan…… kom ik minder stinkend het zwembad binnen….

7 opmerkingen:

  1. Mhmm. iets voor op mijn Sinterklaasverlanglijstje :)
    Bedankt voor de tip!
    Groetjes, Evangeline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is ie leuk! En handig ook dat je de knoflookresten er niet hoeft uit te pulken... Goed om te weten dat je handen echt niet naar knoflook rieken. Superleuk kerstcadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Ik doe de knoflookteentjes altijd met velletje en al in de knijper! ...maar ik heb niet zo'n mooie als die van jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben een bar slehte huisvrouw, verse knoflook is een delicatesse dienik alleen in restaurants krijg...

    Wel fijn, zo'n superklein groepje met zwemles, en dan twee keer per week. Zo leert ze het vast een stuk sneller!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zeker een leuke en handige knoflookpers! Wij gebruiken eigenlijk niet zoveel knoflook, en we hebben een prima werkende vrij nieuwe pers nog dus geen reden voor een nieuwe helaas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind die van de ikea ook super het enige nadeel is dat ik inderdaad de velletjes uit de pers moet schrapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh! Bedankt! Ik bedacht me laatst dat ik veel minder knoflook gebruik als ik haast heb, juist omdat het zo'n gepruts is. Dit ziet er ideaal uit!
    Bianca - MamaWijs

    BeantwoordenVerwijderen