woensdag 22 april 2020

Tuin

De achtertuin is droog. Kurkdroog zelfs en ik twijfelde eerst of ik nu al moet gaan sproeien. Maar het ziet er naar uit dat dat wel verstandig is. Vorig jaar heb ik de grasmat laten verdrogen en kregen we een mosmat terug. Met veel verticuteren, kalk etc. hoopte ik dat er nog wat van te maken zou zijn. De mussen en andere vogels plukken het mos eruit. Er zijn kale plekken. De maaimachine leek te ploegen. Stofwolkjes in de lucht. Dat wordt dus toch bijzaaien en sproeien. Maar... heeft het zin?

De moestuinbakken op pootjes van de kinderen doen het goed. Iedere ochtend gaan beide met laarzen en gieter de tuin in om de plantenkinderen te voorzien van water. Een aantal gieters met water verder zijn alle planten goed voorzien en dat is ook de kwetterende mussen niet ontgaan. De oorverdovend kwetterende mussen, die we eerst zo grappig en schattig vonden in onze tuin, hebben de sla gevonden. En als je daar achter komt, is het eigenlijk al te laat. Twee beteuterde kinderen. We laten de plantjes maar even staan in de hoop dat er toch nog iets voor ons uit voortkomt.

Ondertussen haal ik nu bijna wekelijks één lading keien op bij een collega van mij. Zij zijn de tuin aan het aanpassen en steeds staat er een kruiwagen met keien voor me klaar onder een afdakje. Die haal ik op door alles precies in één laag in mijn auto te verdelen. Eenmaal thuis helpen de kinderen met de keien uit de auto te halen en in de tuin leggen. Dat is nog best gezellig ook, sommige stenen hebben hele grappige vormen. De fantasie de vrije loop latend zie je er van alles in.
De bedoeling is dat naast de tuin aan de voorkant dus ook de tuin aan de zijkant van het huis op die manier verfraaid wordt. Omdat mijn strakke en gladde tegels van het pad naar de voordeur en het pad naar de poortdeur dezelfde kleur hebben als de keien geeft dat een heel bijzonder effect. Ik ben er echt trots op, op mijn hunebedcentrum. Zeker nu de planten die ertussen zitten het stiekem zo goed doen. Dat zijn vaak krijgertjes via marktplaats. Schoenlappersplantjes en vetkruid.

5 opmerkingen:

  1. Mijn tuin is ook kurkdroog.Vorig najaar de voortuin opnieuw beplant,moet ze echt water geven anders redden ze het niet. om water te besparen doe ik het spoelwater van de aardappel en groenten in een emmer en dat gooi ik gericht bij een plant,zo overleven ze het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om zo met de kinderen buiten bezig te zijn. Het is goed voor ze en met z'n allen is het ook nog eens gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik schreef er gisteren over over de tuin water geven; ik doe dat gewoon omdat je tuin goed is voor de insecten die we hard nodig hebben en voor de vogels die de insecten weer nodig hebben. Ik bespaar wel op mijnzelf en vang zoveel mogelijk water op.

    Stenen; ik ben dol op stenen/keien. Heb ze ook overal in de tuin, of in huis ook wat.
    Ik ben ook dol op beschilerde stenen en zoek iets waar ik er 1 of 2 kan kopen. Op Pinterest zag ik er prachtige voorbij komen.

    Zeg heb jij misschien een link hoe ik Versailles kan bekijken?

    lieve groetjes van mij en leve de regen

    BeantwoordenVerwijderen