zaterdag 4 april 2020

Soep met een broodje

Om het allemaal wat leuker te maken en ter afleiding richtten we ons de afgelopen weken wat meer op het avondeten. Het is leuk en gezellig om samen te koken en om weer eens echt tijd te hebben of te maken voor de gerechten. We maakten ook allerlei andere dingen zoals yoghurt, brood etc.
Ook tijdens de lunch probeer ik steeds voldoende variatie aan te brengen.

Maar...... ik moet eerlijk zeggen, hoe leuk het ook is en klinkt, na 2 weken neemt het enthousiasme wat af. Woensdagmiddag maakten we voor de lunch nog met veel plezier en smaak quesedilla's. En aan het einde van de middag had ik alles klaargezet voor een heerlijke zoete aardappelsoep met broodjes met zelfgemaakte tonijnsalade. Niet ingewikkeld, wel heel veel snijwerk en daarom prima om met meerdere mensen te maken. Toen ik de kinderen vroeg om te helpen, hadden beide kinderen het te druk. Ook prima natuurlijk. Dus maakte ik in mijn eentje alle ingrediënten zoals de zoete aardappelen, de wortelen, de uitjes en de teentjes knoflook schoon en hakte alles in kleine stukken. Daarna grilde ik de paprika's en ontdeed ze van hun vel. Zoals verwacht was het alles bij elkaar een aardig karweitje en ik voelde mijn vingers daarna goed. Het een en anders werd aangebakken in de pan en stond na het afblussen een tijdje door te pruttelen totdat het klaar was om gepureerd te worden en er kruidenzout en chiliepeper toegevoegd kon worden. Daarnaast bestreek ik de afbakbroodjes met een kruidenmengsel en een beetje olie en bakte ik de broodjes af. Ondertussen maakte ik de heerlijke tonijnsalade als beleg. Kortom ik hakte, bakte en kookte alsof het mijn lieve lust was. Ik was door het hakken, bakken en prakken iets later dan gepland klaar, maar wat aten we alles met smaak op! Tot zover missie geslaagd, zullen we maar zeggen.

In deze periode heb ik naast vele telefoongesprekken ook best veel overleggen vanuit huis via Zoom en Teams. De kinderen vinden dit heel interessant, daarom leek het me voor de kinderen leuk als ze in plaats van een belmoment een soort vergadering zouden hebben met hun vader. Daarom overlegde ik kort met hun vader dat ik een meeting zou inplannen en dat de kinderen vanaf een eigen privéplekje deel zouden nemen aan de vergadering. Dochter achter mijn laptop in de woonkamer en zoonlief op zijn Chromebook op zijn kamer.

Omdat we later klaar waren met eten, lieten we de vaat op het aanrecht staan en moest ineens in een spurt "de meeting" aangemaakt worden en de boel zo geïnstalleerd worden dat ze ook elk echt een eigen plekje hadden waar ze privé konden "vergaderen". Aan de hoge giechel van dochterlief kon ik horen dat ze het allemaal spannend en leuk vond.

Geheel op tijd begon de vergadering met hun vader en moest ik zoonlief nog even op weg helpen.
Daarna verdween ik zelf in de keuken om de vaatwasser uit- en in te ruimen en verder op te ruimen. Ik bracht het serviesgoed naar de woonkamer en hoorde terloops de vraag aan de kinderen wat ze hadden gegeten. Het antwoord was "Oh soep en een broodje"....... Dussssssss. En vervolgens "En tussen de middag ook een broodje"....Wat?!

Na alle tijd en moeite die ik in het eten had gestoken, werd mijn werk afgedaan alsof ik geen enkele zorg aan het eten had besteed en achteloos een blik Unoxsoep had opengetrokken en een klef broodje uit een zak van 10 had geserveerd!!!! Een honderdste van een seconde was mijn moederego gekrenkt....in de keuken moest ik vreselijk lachen en onderdrukte ik een proest.
Mooi hoe zo'n kinderkoppie dan werkt en alles terug kan brengen tot de essentie.
Ze hadden voor honderd procent gelijk,  want we aten soep met een broodje en tussen de middag hadden we ook een broodje gegeten.



4 opmerkingen:

  1. Schitterend verhaal. Kinderen kunnen soms zulke heerlijk nuchtere uitspraken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha gelukkig kon je erom lachen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgende keer een simpeler soepje en broodje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja. Het is eigenlijk helemaal geen ingewikkeld recept, maar wel een hoop snijwerk.
      en het is ook wel leuk om te doen, maar samen is het sneller en gezelliger.

      Verwijderen