zondag 19 april 2020

De economie draaiende houden

De berichten over de economische gevolgen van de Coronacrisis liegen er niet om. Je hoort steeds welke bedragen er uitgetrokken worden voor bepaalde doelgroepen en we zijn nog "maar" een aantal weken bezig. De vorige crisis duurde behoorlijk lang en bij het woord crisis houdt een ieder toch meer de hand op de knip uit noodzaak en/of uit bescherming omdat je niet weet wat komen gaat. En dat heeft dan ook weer gevolgen voor de economie. Ook doen mensen meer zelf of wachten ze met investeringen.

We wonen straks 2 jaar in dit huis en het is helaas niet zover af als ik had gewild. Maar er is wel veel gedaan en daar ben ik apetrots op. Begin dit jaar was ik me er van bewust dat als ik het verder wilde brengen, ik actie moest ondernemen. Sommige dingen lagen al een lange tijd in de planning, maar je kunt niet alles tegelijk. Zowel fysiek als financieel. Ik ben wel ontzettend blij dat we het huis gekocht hebben, zeker als je ziet hoe de huizenprijzen nu zijn gestegen. De crisis zal ook effect hebben op de huizenprijzen, die zullen denk ik gaan dalen. Maar eigenlijk moet je je daar niet mee bezig houden, maar gewoon het huis je eigen huis maken en het koesteren. En dat deed ik de afgelopen weken erg goed en we stimuleerden ook de economie:)

Bijna twee maanden geleden ( toen Corona nog niet in beeld was) werd de tijd rijp om voor het hele huis luxaflex te bestellen. Ik heb lang gewacht op de aanbieding voor op maat gemaakte luxaflex (die niet bij de bouwmarkt te bestellen is). Dat heb je met een oud huis met grote ramen, dan is niets volgens de huidige standaardmaten. Overal hing nog de oude luxaflex van de vorige bewoners en vitrage die de vorige bewoners net nieuw hadden. Niet mooi, niet lelijk en voor "the time being" prima.  Maar je wilt toch iets van je eigen smaak, dus werd het luxaflex. Die luxaflex werd tot onze grote vreugde eindelijk vorige week bezorgd en afgelopen week hing ik die op. Het was nog best een klus om bijvoorbeeld luxaflex van 257 cm op te hangen in je eentje, maar wat kun je er blij van worden als het eenmaal hangt!

En soms moet er ook wat vervangen worden wat nog helemaal niet op de directe planning staat.
De schutting die kennelijk al zeker 25 jaar oud was liet steeds bij forse wind planken los aan de kant van de buurman. Omdat zijn buurman aan de andere kant begon met het vernieuwen van de schutting, begon onze buurman ook over de schutting die tussen ons in staat. Hij wilde eerst alleen het eerste paneel vervangen dat aan onze huizen vastzit. Maar al gauw kwam hij zelf ook tot de conclusie dat het wellicht mooier is om alles te vervangen. Hij rekende mij een bedrag voor, ik ging akkoord en we zouden samen de delen ophalen. Gelukkig is dat hier bij de bouwmarkt goed geregeld en was het helemaal niet druk. Ik durfde het aan. We hebben allebei geen auto met een trekhaak enz. dus we zouden de panelen en palen bij de dichtstbijzijnde bouwmarkt ophalen door allebei een kar van de bouwmarkt naar huis te duwen. Eenmaal bij de bouwmarkt bleek dat de beoogde panelen niet zo mooi waren als gehoopt en dus kwamen we een categorie of twee duurder uit. Om een lang verhaal kort te maken: aan het begin van de middag gingen we naar de bouwmarkt en aan het begin van de avond stond de schutting. Trots en blij natuurlijk, maar wel een uitgave die ik niet zo snel bedacht had, maar die ook niet heel schokkend was. Zoveel schutting is het ook weer niet en paalhouders en dergelijke konden we hergebruiken. We boffen met de stenen garage en schuur. En nu met het mooie weer genieten we van de mooie schutting.

Tot nu toe hadden we geen vriezer. Wel een ingebouwde koelkast in de keuken en een losse koelkast in de bijkeuken uit het vorige appartement. Hierin zit een klein vriesvakje dat ik in de zomer met verjaardagen aanzet en zo gauw het niet meer nodig is uitzet. We hebben dan dus tijdelijk ook ijsjes tot grote vreugde van de kinderen en verder dus niet. Nu met de huidige perikelen merkte ik dat ik niet goed uitkwam en dat een vriezer een goed idee zou zijn. Ik besloot daarom een klein vrieskastje dat in de trapkast past aan te schaffen. Het kleinste model A++ van 66 liter. Toen het bezorgd werd was ik bang dat het te groot was, wat een verpakkingsmateriaal zat er omheen! Maar het past precies ( uiteraard, want vooraf de maten ingemeten). En we hebben er meteen plezier van. Ik hoef inderdaad nog minder vaak naar de supermarkt. Erg fijn!

En zo gaat dat dus, die economie draaiende houden :)
Maar als ik naar het bedrag kijk, valt dat gelukkig nog mee. Ik denk niet dat wij diegenen zijn die de economie gaan redden. Er zullen vast meer mensen zijn die er net zo inzitten. Ik hoop dat het herstel voorspoedig gaat.






3 opmerkingen:

  1. Je bezocht een bouwmarkt waar het niet druk was? Wow, ik werk zelf in een bm, in de afgelopen 5 weken geen rustig moment meegemaakt. Ik vind het zelf best een dilemma, ja, natuurlijk is het belangrijk de economie draaiende te houden, en ja, als je nu al 5 weken verplicht thuis werkt/zit, begrijp ik dat je aan het klussen slaat. Maar wat ik absoluut niet begrijp, is dat mensen zo onvoorzichtig doen, zich niet willen houden aan de regels die zijn opgesteld, een ontzettend kort lontje hebben en die frustratie afreageren op het personeel. Wij moeten blijven werken, maar geloof me, het is niet fijn als elke dag honderden mensen zich niet aan die 1,5 meter afstand houden. De laatste week viel het ons op dat de klanten die afstand wel aanhouden naar andere klanten toe. Nu maar hopen dat ze zich gaan realiseren dat wij ook mensen zijn, en dus ook besmet kunnen raken...als wij ziek worden moet de winkel sluiten, daar zit toch ook niemand op te wachten?!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hink op twee gedachten. Meer kopen om bepaalde winkels/horica te steunen. Of gewoon nog meer consuminderen en minder grondstoffen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb de hypotheek op mijn huis gelukkig vorig jaar kunnen aflossen met met mijn effecten. Nu dolblij, dat ik dat gedaan heb want de beurs is ingestort. dus ik zit in een luxe positie. Maar ik ga de economie ook niet uit het slop trekken, want ik heb niets nodig en ga niet onnodig geld uitgeven. Wel de gewone dingen natuurlijk, maar niet opeens extreme uitgaven gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen