zondag 5 mei 2019

Tijd en ruimte

Ik kan echt genieten van mijn gezinnetje, contact met vrienden/ familie en van mijn werk. Maar toch is het fijn en ook nodig om in stilte even alleen met mezelf te zijn. Tijd en ruimte te ervaren. De wereld te verkleinen om het ook weer te vergoten.

Dat is niet altijd makkelijk te organiseren. Ik probeer dit aan het begin van de dag te doen door eerder wakker te worden dan de rest en lekker wat te lezen en (of alleen) te genieten van een kop koffie in bed. Maar op hetzelfde tijdstip naar bed gaan als de kinderen en dan in bed lezen en schrijven doet voor mij hetzelfde (al ga ik soms ook gewoon net zo vroeg slapen als de kinderen). Het een is niet altijd een alternatief voor het andere. Soms heb ik behoefte aan beide momenten. Het helpt mij om mijn drukke bestaan in goede banen te leiden. Een vorm van meditatie, overdenking.

Schrijven werkt bij mij spiegelend. Kinderen spiegelen ook, maar niet zoals een volwassene dat kan. Ze spiegelen mij als moeder. Mijn vrienden spiegelen ook, maar dat is anders dan bijvoorbeeld hoe een partner spiegelt. Maar ook als je wel een partner hebt, is het fijn om jezelf te spiegelen. Door dingen op te schrijven en terug te lezen, zie ik hoe ik ergens over nadenk, hoe ik of iets in elkaar zit of lijk(t) te zitten. En zie ik welke processen er spelen of nog verwerkt moeten worden. Een soort vanaf een afstand naar jezelf en je eigen gedachten kijken.

Of het nu goed of slecht weer is, even naar buiten gaan helpt me ook om de zinnen te verzetten. Het haalt me even uit het patroon, waarvan ik zelf niet wist dat ik daar in zat. Dat hoeft niet een enorme wandeling te zijn in aangewezen natuur. Dat kan net zo goed even lopen naar de winkel, wat rommelen in de tuin of de hond uitlaten zijn. Op zondagochtend vroeg naar het bos ervaar ik wel als subliem, moet ik eerlijk bekennen. De stilte dan, de zachtheid van de geluiden van het bos, de blijdschap van ons huisdier dat dan los mag lopen....dat geeft energie.



Soms bezoek ik een expositie, museum of kijk ik een documentaire en krijg ik nieuwe inzichten. Blijk ik vooroordelen te hebben waar ik me niet bewust van was, is er kennis waar ik niet vanaf wist en worden zaken in ander licht gezet. Inspirerend vind ik dat.

Of ik het nu zelf maak of dat een ander het maakt: eten van goede kwaliteit geeft me beslist energie. Met aandacht klaargemaakt, verse ingrediƫnten....oftewel, waar tijd en liefde in zit. Voor mezelf kost dat soms wat planning, zoals 's ochtends alvast voorbereiden etc. Maar het is het werk beslist waard, zeker wanneer je 's avonds vermoeid thuiskomt en je kunt genieten van het lekkers.

Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat ik lekker in mijn vel mag zitten. Wat er ook gebeurt. De mix van dingen wisselt wel eens. Gaat het minder goed met me door welke reden ook, dan maak ik mijn wereldje/ ruimte weer kleiner en besteed ik er meer tijd aan. Ik merk vanzelf wanneer het weer groter kan worden en ik minder momenten nodig heb. Ik voel daarin geen druk en haast.

1 opmerking:

  1. Dat was ook precies een van mijn redenen om te proberen het bloggen weer op te pakken. Ik miste het van me af te schrijven van heel veel dagelijkse beslommeringen

    BeantwoordenVerwijderen