woensdag 22 mei 2019

Statussymbolen

De tuin maakt me blijer dan ik had gedacht. Zeker nu we er een aan huis hebben in het formaat dat  naast gezin en werk, redelijk goed bij te houden is. Alles groeit en bloeit. En bijna alle planten in de achter- en zijtuin zijn eetbaar of dragen vrucht. Ik heb een groenblijvend geraamte aan planten. De rest vul ik aan.

Er moet ook nog steeds een rij planten uit, maar dat is echt een projectje op zich dat ik in stukken op ga knippen. Ik wil daar meer de andere soorten groenten kweken.

Omdat mijn interesse hier naar uit gaat, volg ik op socialmedia de moestuinen van wildvreemden. Van luxueus aangelegde moestuinen tot functionele moestuinen, alles komt er voorbij. Ik geniet van mijn aangelegde tuin, met mijn kleine budget probeer ik er echt iets van te maken. En soms zie je daar leuke dingen die mij ook weer op ideetjes brengen.

Naast dit alles volg ik, vanwege mijn eigen klusprojectjes in en om het huis, diverse doe-het-zelf-en-maak- van dingen-je-eigen-spullen socailmedia. Van handige tips tot het kijken naar prachtige plaatjes...ik vind het leuk.

Alles heeft te maken met "zelf doen", zelf "laten doen". Vaak gaat het gepaard met de gedachtengang van zorgen voor levenskwaliteit, aandacht en tijd...in plaats van de ratrace waarbij we iedereen en onszelf voor de gek houden met statussymbolen. Ik heb het "zelf bedacht" aan de hand van een idee dat ik op socailmedia vond. Ik denk dat ik kritisch ben, maar...is dat ook echt zo?

Dat zelf doen klinkt diepgaand, maar zijn er dan niet ook stiekeme statussymbolen? Rituelen, spullen of ideologieën waarmee we ons van de massa proberen te onderscheiden? En onszelf ook weer toevoegen aan een massa, een andere massa ( met andere statussymbolen) dan?

Door deelname aan dit soort social media kun je elkaar stimuleren bewust in het leven te staan, mooie dingen! En tegelijkertijd kan het je ook in de tang houden.

Moestuinieren, tweedehandsspullen opknappen, zelf klussen etc. het valt voor veel mensen onder het kiezen voor levenskwaliteit in plaats voor platte materialistische zaken. In plaats van geld, gooi je er tijd tegenaan. Als het statussymbolen zijn, dan zijn het vast niet de kwalijkste.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten