zaterdag 4 mei 2019

De hond

Je hebt honden waarbij je een grote voerbak met brokjes kunt neerzetten en die naar behoefte over de dag daar van eten. En je hebt het type dat alles ineen keer opeet en het liefst nog meer. In huize Spaarmoeder beschikken we over laatstgenoemd exemplaar. Een piepklein ( zelfs voor haar soort) hoogpotig bruin jachthondje dat altijd op jacht lijkt te zijn naar voedsel.

Als iedereen bij de voordeur staat om de visite uit te zwaaien eet de hond het laatste worstje en kaasje van de borrelplank. Als we dan terug de woonkamer in komen gaat de hond nog net niet een deuntje fluiten van geveinsde onschuld. Wordt mijn handtas keurig ontdaan van dextro-energie. En ontbreekt er soms een puntpaprika van de fruitschaal, die ik tijdelijk even op een andere plek had gezet zodat we iets meer ruimte hadden om een spelletje te spelen.

Zo gingen we gisteren kort een hapje mee-eten bij iemand en lieten we vanwege de aanwezige katten de hond thuis.

Bakje voer gehad -check-.
Waterbak vol -check-.
Goed uitgelaten -check-.
Al het eten opgeborgen..... -fail-.

Bij thuiskomst was de hond nergens te bekennen en werden we niet uitbundig begroet.....Dat betekent meestal foute boel. Maar we zagen geen resten, geen omgevallen dingen. Niets!

Of toch?! Achter het dienblad met de theepot en 4 schone theekopjes etc. dat ik meestal aan het einde van de eettafel heb staan, stond een leeg doorzichtig rond doosje. Het doosje van die mini-cupcake-vormpjes met een soort vettige chocolade erin. Van die ijscupjes met smarties erin. Nu zonder ijscupjes, maar ook.....zonder lege papiertjes. Kennelijk waren die mee opgegeten.

De hond bleek helemaal achterin haar kleine bench opgekruld onder een dekentje met haar oortjes in haar nek te wachten tot we haar vonden. Een en al schuldgevoel en een buik van heb ik jou daar! Ai!

Nu hebben we vaker met dit bijltje gehakt en weten we inmiddels dat water drinken altijd helpt. Haar waterbak was kurkdroog en we vulden dat een aantal keren. 

Gelukkig meldt de hond zich altijd wel zachtjes als ze iets moet. Ik voelde de bui al hangen, dat wordt een onrustige nacht. Na de vierde keer eruit en met de hond de tuin in, was het leed geleden. De hond ligt uitgeteld in haar mandje en ik in die van mij. 

Ik denk dat ik vanmiddag ook nog een klein dutje ga doen....




1 opmerking:

  1. Oef, dat is oppassen geblazen hoor, chocolade kan voor een hond dodelijk zijn (afhankelijk van de hoeveelheid en % ten opzichte van de maat hond). Van onze 5 honden waren er 2 waar werkelijk niets veilig voor was, eentje was groot genoeg om iets van het aanrecht af te halen, en wat keek ze dan onschuldig als we thuis kwamen! Ze deed het nooit als wij thuis waren, zelfs al was zij binnen en wij in de tuin, maar oh wee als we weg gingen, dan moesten we echt een check doen op alles wat (in haar ogen!) eetbaar was.

    BeantwoordenVerwijderen