donderdag 2 mei 2019

De meivakantie, huis en tuin

Het is meivakantie en de dagen vliegen voorbij. We genoten vorige week van onze korte vakantie (maar daarover later meer) en deze week werk ik gewoon.

Voor de kinderen is het wel echt rust. Ik heb gelukkig de oppas aan huis en dat betekent dat ze hun eigen gang kunnen gaan, met vriendjes kunnen spelen en lekker in hun vel zitten. Vandaag lukte dat niet en gingen ze mee naar mijn werk. Ik ben dankbaar dat dat toegestaan wordt ( ik maak er ook geen misbruik van) en ook ben ik dankbaar dat de kinderen het kennelijk zo leuk vinden om soms even een keertje mee te gaan. Het is de aandacht en ook het lunchen op kantoor.

Ik neem dan om het feestelijk te maken geen lunch mee en we eten dan van het lekkers uit de kantine. Een kantine vol keuzes. En dan denk je die gaan los met allerlei luxe dingen, nu moet ik opletten, maar nee het blijft bij een bescheiden soepje, water, een broodje en een gekookt eitje:) net als mama.

In tegenstelling tot mijn persoonlijke verwachting klus ik minder tijdens zo'n vakantie. Ook daar kun je een beetje rust en afstand van nemen, kennelijk. Al is het niet zo dat er normaliter enorme projecten in de avonden van de grond komen. Naast het gewone werk en het huishouden en de kinderen past dat niet. Maar toch gaan we gestaag door. Maar nu tijdens de vakanties blijven de kinderen ook iets langer op, is er meer tijd voor eens een extra spelletje. Al gaat dat niet altijd volledig in pais en vree, want ze zijn natuurlijk wel moe dan.

De tuin doet het goed. Het is eigenlijk prachtig weer voor de tuin zelf. Het krijgt z'n natje en z'n droogje. Drie van de vier trostomatenplanten worden steviger en zullen weldra de lucht in gaan schieten....wishful thinking. Maar ook de spitskool- en de broccoliplanten die achterin de tuin zijn geplant worden potiger. De bessenstruiken hebben al minibessen. Er moet nog een stukje grond schoongemaakt worden voor de sla variƫteiten. En ook de peultjes komen langs een rek. En ik kan niet wachten op de sperzieboontjes. Het begint te tintelen in mijn tuin.

De lege plantenbakken van de vorige bewoners die aan de schutting zijn geschroefd had ik al lang willen verwijderen, maar de zwerm met mussen maakt dankbaar gebruik van het water dat de bakken opvangen. En ik zie ze nooit op de rand van de daarvoor bestemde geglazuurde vogelschaal met een vogeltje op de rand. Ik houd ze dus maar even aan.

De prachtige laurierplanten die ik voor een prikkie op de kop heb weten te tikken vertonen ook verschijnselen van groei. Het lijkt wel of de bladeren groener worden. De planten zien er levendiger uit. En alle andere kruiden gedijen. Ik ben benieuwd hoe het er allemaal over een maand bijstaat. Ik ben van plan om blaadjes te gaan drogen voor in de soep en andere gerechten. Met zoveel planten kan ik bijna een handeltje beginnen:).

De vogelhuisjes blijven leeg. Ik heb ze voorzichtig geopend, maar ze zijn oud en erg schoon. Zouden vogels dat soort huisjes overslaan of ben ik gewoon te vroeg. Ik zie wel verschillende vogels met takjes in hun bek en ander nestmateriaal. Wieweet kiezen ze toch voor een van onze huisjes!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten