vrijdag 18 januari 2019

cv-ketelperikelen

In de zomervakantie van 2018 kocht ik dit huis waarvan de cv-ketel ongeveer 6 jaar oud was. Een hele opluchting want de verwachting is dan niet dat de ketel direct aan vervanging toe is. Ik nam mezelf voor om de ketel na de zomervakantie na te laten kijken. Zo gezegd zo gedaan. In het najaar zocht ik op de ketel een stickertje van het bedrijf waar de ketel in onderhoud zou zijn geweest. Maar ik vond niets en omdat alles bij aankoop zo intens gepoetst was hoopte ik eigenlijk dat het er misschien wel afgehaald was ( hoe kwam ik erop).

Ik nam contact op met een van de grotere onderhoudsbedrijven in de buurt. Die hadden het te druk en gingen op vakantie en er zou na de vakantie een afspraak ingepland worden. Een aantal weken later meldde ik me weer. Maar al wat hier in het najaar kwam, in elk geval geen CV-man. En geen vrouw ook trouwens.

Het raakte een beetje in  de vergetelheid. Uiteindelijk was er een vriendin die me op een avond hielp met een klus en die begon over haar eigen cv-installatie. Dat herinnerde me eraan dat ik nog steeds niemand over de vloer had gehad. Zij gaf aan dat ik dan beter eens bij het kleinere onderhoudsbedrijf van een goede vriend van haar kon informeren, zij was erg tevreden over hem en het bedrijf.

Ik belde de volgende dag en op zeer korte termijn kwam de beste man langs. Mijn vermoeden was waarschijnlijk waar en mijn hoop was tevergeefs geweest: de ketel was niet in onderhoud geweest. Hij liet zien wat er volgens hem niet goed ging. Het expansievat was stuk en er werd me uitgelegd waar ik op moest letten. De beste man is echt wel even bezig geweest.

Gisteren kwam ik thuis en het was best wel "een beetje" heel erg koud. Ik dacht dat het aan mij lag, maar inderdaad de cv-ketel was er mee opgehouden. Ik probeerde het geheel weer aan de praat te krijgen, maar ik begreep ook niets van alle codes en jammer van alle moeite, maar het lukte me niet. De druk was goed, er was verder niets gebeurd. Dus even bellen met de CV-meneer en na een andere reset dan die ik had uitgevoerd leek het ding het weer te doen.

Toen de kinderen op bed lagen werd het weer heel koud en jahoor, de ketel was weer uit. Dan maar vroeg naar bed. Tot vanochtend toe heb ik de ketel nog zeker 3 keer gereset.

Al vroeg belde ik de beste meneer de monteur en even later stond hij bij mij op de stoep. Nog eerder dan gedacht, maar met een minder mooie mededeling. Iets met een pakking en een controle systeem dat checkt of de vlam aan is. En nu steeds denkt dat dat niet zo is en daarom het gas dicht doet. Terwijl de vlam er wel is. Volgt u me nog?

In totaal is de monteur hier weer een behoorlijke tijd mee bezig geweest. En bleek een kabeltje en een "voeler" vervangen een goede oplossing. Nu maar hopen dat het dat is, want anders is het de printplaat en ik wil denk ik niet weten wat dat dan weer mag kosten....

December een dure maand? Wat dacht je van januari....:(

2 opmerkingen:

  1. wat een gedoe soms hè. Met zulk soort dingen ben ik erg blij dat we huren.
    Hopelijk valt het mee met de kosten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, een mens denkt dat hij alles in orde heeft en dan oververwachte kosten, ik ken er alles van....Ik duim mee voor jou dat de kosten zullen meevallen want nu zonder verwarming zitten....Heel veel moed !!!!

    BeantwoordenVerwijderen