zondag 6 januari 2019

Waar waren we ook alweer?

Met goede voornemens alleen kom je er ook in 2019 niet. Het zit 'm in het echt gaan doen van dingen en het volhouden. Praktisch denken, openheid en het continue proces van willen spiegelen en verbeteren.

In mijn werk heb ik een heel traject mogen volgen in het lean-denken. Iets wat me redelijk op het lijf geschreven bleek te zijn. Binnen de tak van het bedrijf waar ik mag werken zijn verschillende mensen per team die een dergelijke cursus hebben mogen volgen. Het is best pittig, maar ook heel energie-gevend. Al die mensen bij elkaar vormen nu een groep die regelmatig bij elkaar komt om te delen, zo neem je elkaar mee op een positieve golf.
Eigenlijk lijkt het een beetje op bloggen. Je deelt je ervaringen, hersenspinsels, dingen die je zijn opgevallen en mooie tips. Soms verzanden mensen er in, dat is ook met lean-trajecten zo. Maar: alles wat aandacht krijgt groeit.

Hoewel ik afgelopen jaar nauwelijks een blog heb gepost, was ik toch nog steeds bezig met delen.
Een van de belangrijke dingen die ik heb geleerd is dat je af en toe al je processen compleet stil moet leggen, ook al lijkt het of je het te druk hebt om dat te doen. Anders kan je geen afstand nemen en de zaken goed bekijken. Je met regelmaat afvragen: "Waar waren we ook alweer?".
En dat geldt eigenlijk voor alles. Ook privé.

Ik heb mogen kijken bij een revalidatiecentrum dat volledig lean handelt en ook de menselijkheid voorop stelt. Wat een energie! Steeds komt het er op neer dat je moet kijken wat je doelen zijn en wat je visie is. En bij alles wat je doet ga je je afvragen: draagt het er (voldoende) aan bij. Op die manier wordt keuzes maken makkelijker. Soms merk je zelfs na een tijdje dat je je doelen en je visie bij moet stellen omdat je wereld door alles al veranderd is.

Ook dat heeft gelijkenis met mijn privé-sfeer. Na drie jaar overleven en zoeken naar rust en ruimte ontstaat er ruimte voor nieuwe dingen die ik nog nooit heb gedaan. Dat is soms eng, maar alles rustig en stap voor stap bekijken en invoelen wat het doet (of het bijdraagt aan de eigen wensen en doelen) maakt het inderdaad makkelijker keuzes te maken. Zoals het doorzetten wat beslist niet makkelijk is, zoals een rechtzaak waarbij hopelijk eindelijk rust ontstaat voor de kinderen en voor mijzelf. Zodat er weer ruimte voor wat iets nieuws ontstaat.

Ik hoop voor een ieder op een mooi 2019 met persoonlijke groei.











2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om weer eens bij je te lezen! Ook voor jullie een mooi 2019 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, fijn om nog eens een berichtje van jou te mogen lezen....en wat een weg heb je afgelegd. Ik wens jullie van harte dat in 2019 er inderdaad rust en vrede in het hart mag komen, nieuwe perspectieven en heel veel goede en geluk !!!!

    BeantwoordenVerwijderen