vrijdag 10 april 2015

Toppunt

Vandaag was werkelijk een geweldige dag: zon, zon en nog eens zon! Lekker genieten met z'n allen van het mooie weer. De kinderen speelden op school ook extra lang buiten. Rode wangen van de pret.

Mijn kleine autootje wordt al vrij snel gloeiend heet. Heerlijk in de winter, maar vandaag was het wat te warm op de terugweg van school. Dus: alle ramen open. Twee blije kinderen. Zoonlief: ": Mam, kijk, zo hebben we net een cabrio". Nou, als dat geen positieve kijk op het leven is!

Helaas was de pret van korte duur. Momenteel worden de akkers in de omgeving heftig gespoten of moet ik zeggen bespoten. Ik reed er langs en het benam  me in elk geval de adem. Dochterlief kucht zich ook weer een ongeluk. Denk je net lekker gezond 'buiten' te wonen....Je ziet meer dan andere jaren van die gele velden. Toevallig (?) ook weer veel dode bijen in de tuin.

Gelukkig valt het in onze tuin mee met de giflucht van de akkers. Maar als ik met de hond door het dorp loop is het echt wel schokkend dat mensen bij tuinieren denken dat ze de hele boel plat moeten spuiten tussen de gewenste planten in. De stoep wordt her en der afgenomen met een naar chloor-ruikend goedje. Lekker milieuonvriendelijk en slecht voor je gezondheid: zonder beschermende handschoenen of mondkapje. En dat terwijl nu de grond best droog is en het onkruid zo hup uit de tuin geplukt kan worden. Nog los van het milieu, kost het in elkaar zetten van de hele gifspuit-set voor een 8 m2 tuin meer tijd dan je even bukken voor dat plukje groen. Bovendien is het dan meteen netjes en zit je niet dagen achtereen naar een steeds geler plukje gras tussen je tegels te kijken. Maar er zijn wel meer dingen die ik nooit zal snappen...

De tulpen die ik overal in en rond de tuin heb gepland zijn werkelijk prachtig uitgekomen en aan het uitkomen. In de potten met de viooltjes erbij lijken het net boeketten. De moestuin begint nu ook wat te komen. Elke dag een half uurtje buiten iets doen, betekent aan het einde van de week dat je toch 3,5 uur in de tuin hebt gewerkt en wel een vrij weekend hebt. De tip voor alle mensen die roepen dat de tuin zoveel tijd opslokt in het weekend.






De hond genoot ook zichtbaar van het mooie weer. De afgelopen weken was het vaak nog te fris om buiten in de zon te genieten, maar -geen nood- schuift ze heel handig haar mandje (soort kussen) de hele kamer door naar een plek waar zon is en gaat dan languit in de zon liggen. Ze kan echt genieten van de zon. Ze heeft nog net geen bikini aan.




Omdat ze nog een jonge hond is en klein van stuk, is het goed oppassen. In ons dorp mag er maar 30 gereden worden, maar dikwijls wordt hier keihard gereden. De hond luistert best goed, maar uit nieuwsgierigheid schoot ze vandaag zo door de heg om bij buurkinderen te kijken die voor aan het spelen waren. Onze kinderen helemaal in paniek, want die waren achter aan het spelen en zagen de hond zo door de heg schieten en verdwijnen. Daar moeten we dus echt nog wat op verzinnen!

Maar we genieten volop van en met de hond. Het lijkt wel een beetje of de hond de lente in haar hoofd heeft. Of zijn het puberhormonen? Ze wisselt momenteel tanden ("Mam, de hond valt uitelkaar!"), knabbelt daarom overal op en haalt kattenkwaad uit voor tien. Helaas voor haar werd ze vanavond ook meteen bestraft. Het toppunt van zieligheid: een ondeugende hond die een wasabi-crackertje van tafel pikt terwijl ik even naar de wc ben. Jankend liep ze door de kamer. Tranen in haar ogen. Leg dan maar uit dat ze beter even water kan drinken. Dat zal ze dus niet zo snel weer doen, denk ik.

Morgen gaan we er lekker op uit. Een eind wandelen doet iedereen hier goed. Ook zoonlief die stijf uitstaat van de spanning omdat hij zondag mag afzwemmen voor zijn B-diploma. Afgelopen dinsdag bleek ineens dat hij toch mee mocht met de eerstvolgende afzwemronde. Zo snel! Dat overviel zoonlief wel. Maar wat was hij trots! Ik ben vooral blij dat het niet ( zoals bij diploma A) over 4 weken is en we lang moeten wachten. Want bij het A-diploma hadden we 4 weken een stresskip ( of is het in dit geval stresshaan) in huis. Spannend weekend dus!
Eigenlijk dus allemaal toppunten afgelopen week (op de giflucht na)!

Fijn weekend!

10 opmerkingen:

  1. Die tulpen beginnen bijna uit te komen. In september/oktober plemp ik de hele tuin onder de bollen. Het is genieten.
    De moestuin iedere dag een half uur? Nu ik vrij ben irriteert het me minder de hoeveelheid tijd. 'S morgens uit bed naar de moestuin, twee uur lang weg van huis en rond tien uur terug, douchen, omkleden en dan een mooi begin van de dag drie keer per week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat jouw moestuin wat groter is dan die van mij.
      Ik merk nu echt de voordelen van verhoogde bakken en paden van houtsnippers in de moestuin. De eerste jaren groeide overal op de paden nog onkruid, nu bijna niet. Omdat de bakken niet heel groot zijn, maar niet van die standaard bakken van 1m2 is het heel leuk om in een kort tijdsbestek even een bak "te doen". Na een half uur drink ik lekker koffie in het zonnetje, ik bof met de moestuin aan de zijkant van de tuin.

      Verwijderen
  2. Wat een schatje die hond :-)
    Veel afzwemsucces. Hier zijn we in afwachting van de laatste 'vinkjes', als we die hebben, mag er voor A gezwommen worden.

    Opvallend dat er bij jou juist meer gespoten wordt. Ik had juist de indruk dat de tuinders er van terug kwamen, maar dat is dus misschien nog de minderheid.

    Fijn zonnig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi leermoment voor hondje!. Leuk altijd zoals ze de zon opdoeken, bij ons komt rond 13.00 de zon in de kamer en dan gaat ze daar zo zitten daat de zon op haar kop schijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap heel goed dat die giflucht tegenstaat. Toch wil ik even uitleggen waarom het soms moet gebeuren. Het (gras)land moet gewoon weleens vernieuwd worden of er komt iets heel anders op te staan. Dan moet je wel iets doen omdat het uiteraard niet te doen is om een hele akker met de hand schoon te maken. Het is een ideaal als dat niet meer nodig zou zijn, ben ik met je eens. Maar het is niet de realiteit.
    Dat mensen chloor gebruiken voor hun stoepje snap ik ook niet... kan er niet eens tegen.
    Ik moest glimlachen om die hond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zou het gif met de boer doen,die dat regelmatig gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ligt die hond er heerlijk bij! En iedere dag een beetje werken in de tuin geeft veel resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer, dat gif... woon je lekker buiten?!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Misschien kunnen we onze hond na 8 jaar het schooien eens afleren met wasabi crackers!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ruik hier godzijdank schoonmaakazijn op de stoepjes. Of ze strooien zout tegen onkruid is ook niet erg. Vind ik als ze gaan lopen spuiten dan ben ik weg.

    BeantwoordenVerwijderen