zaterdag 23 mei 2020

Gebruik je Persoonlijk Opleidingsbudget!

Als je bij een grotere organisatie werkt, is de kans groot dat je werkgever een Persoonlijk Opleidingsbudget of POB aanhoudt voor alle werknemers om zich op te leiden en te groeien. 
Het is eigenlijk dus een vorm van salaris met de restrictie dat je het aan een opleiding kunt besteden.

Persoonlijke opleidingsbudgetten worden steeds meer in cao's overeengekomen en de bedoeling is dat werknemers die echt vrij besteden. Sommige werkgevers reageren wat verkrampt en proberen toch wat te sturen op de besteding van het budget terwijl dat soort budgetten juist bedoeld zijn om werknemers zelf de regie te laten nemen over hun loopbaan en inzetbaarheid. Het idee is dat het dan meer om algemene ontwikkeling gaat en niet per sé om iets dat compleet moet passen bij de huidige functie. Op die manier worden mensen zelf verantwoordelijk gemaakt voor wat ze leren en hoe ze het willen aanpakken. Een mooie kans! Ik vind dat pure luxe. Vooral omdat per afdeling vaak ook nog budget is om andere werkgerelateerde cursussen te doen.

Veel mensen weten jammer genoeg niet dat er budget ter beschikking is gesteld, laat staan bij wie ze moeten zijn en wat de regels zijn met betrekking tot dit budget. Ook binnen mijn organisatie zijn er meer mogelijkheden dan ik aanvankelijk wist. Goed dus om navraag te doen binnen je organisatie of er voor jou ook een Persoonlijk Opleidingsbudget ter beschikking staat en ook om dit te delen met je collega's. Als je er tegenop ziet om iets te gaan doen, kun je dit misschien ook samen doen. Je leert er altijd iets van. Binnen de organisatie waar ik werk zie ik verschillende collega's allerlei uiteenlopende cursussen doen en dat brengt reuring, enthousiasme en bovenal (zelf)kennis. Van time-management, bomen zagen tot spreken in het openbaar, waarom niet?

Ook goed om te weten: de budgetten  hebben vaak een beperkte periode om het in te zetten. Bijvoorbeeld € 1300,- per jaar of € 5.000,- per 5 jaar. Wanneer je daar geen gebruik van maakt, stroomt het geld weer terug naar de pot en begint in de volgende periode het bedrag weer opnieuw. Eeuwig zonde!













1 opmerking:

  1. Niet alleen voor cursussen waarbij je lijfelijk aanwezig moet zijn maar ook voor studieboeken. Als ik mijn budget niet opmaakte kocht ik er dus mooi boeken van. 😜

    BeantwoordenVerwijderen