woensdag 21 oktober 2020

Ha fijn! Voorbereiden op de feestdagen.

Post NL maakt zich door Corona op voor een Tsunami aan pakketjes rond de feestdagen, zo las ik op NU.nl. Maar liefst 60-70 procent meer dan begin dit jaar. Vanwege de Corona was de capaciteit al verhoogd met 40 procent en rond de feestagen komt daar nog eens 30 procent bovenop.
Kennelijk loopt de piek vanaf het moment dat Sint ons kikkerlandje aan doet op 14 november. Ook Black Friday en Cyber Monday schijnen een flinke duit in het zakje te doen.
De oproep van PostNL is dan ook om op tijd te bestellen, dan weet je zeker dat alles op tijd in je huis is.

Gelukkig heb ik daar geen last van. Ik probeer goed naar de kinderen te luisteren naar hun wensen. In september en oktober hoor ik altijd van alles. Dit jaar kregen we zelfs van bol.com een enorm speelgoedboek in de bus. Ook Bruna was er vroeg bij met de folder met cadeau tips.
 
Bij alles wat ik doe, zoek ik uit waar dit het voordeligste is...soms valt iets dan toch binnen budget . Ik combineer bestellingen zodat dit niet los van elkaar verzonden wordt, ook al is het gratis. Het grappigste is dat dingen bij Bruna in de folder kunnen staan, bij Bol goedkoper zijn. En ook andersom.  En kom ik dat zo tegen, dan koop ik het alvast. Op die manier betaal ik niet de hoofdprijs, heb ik aan het einde van het jaar geen enkele cadeautjesstress en krijgen mijn kinderen zorgvuldig uitgekozen (en binnen het 25 euro-budget) dat wat ze leuk vinden. Dat is eigenlijk elk jaar nog gelukt. 

Naast deze "nice to have" spullen, vul ik aan met "need to have". Zo weet ik dat aan het einde van de zomer de schoolspullen in de aanbieding zijn en dat de eerste markers, potloden en stiften tegen december al wel op zijn of stuk zijn...of kwijt zijn.In dat geval is er geen betere raad dan voorraad, die ik ook tijdens de feestdagen inzet.

Heb jij "tactieken" rond de drukte van de feestdagen?

5 opmerkingen:

  1. Toen wij nog pakjes maakten,kocht ik al heel lang van te voren. Om soms te vergeten,waar ik het verstopt had.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schrijf altijd op wat ik al in huis heb gehaald. Zo raak ik de cadeautjes ook niet zo snel kwijt ;o)

      Verwijderen
  2. Ook ik ben altijd al vroeg in de weer om hier en daar cadeautjes in te slaan. Leuke aanbiedingen bijvoorbeeld of wanneer één van de kinderen een onbedachte hint geeft. En ja, ook vaak iets wat ze nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen mijn dochter nog klein was verzamelde ik al het hele jaar leuke dingetjes en dat waren soms ook 2e hands spulletjes. Hierdoor voorkwam ik dat de decembermaand en haar verjaardag in januari een dure grap werd.

    BeantwoordenVerwijderen