vrijdag 20 maart 2020

De tuin/ het tuinseizoen

Je zou het gewoon vergeten nu alles in het teken staat van het C-virus, maar het tuinseizoen is begonnen. Eigenlijk komt het op het juiste moment nu alles verstilt. Mijn vader is alweer weer bezig om in zijn moestuin alles aan de kant te krijgen. De laatste preitjes gingen er deze week uit en ik heb 5 van die prachtexemplaren gekregen. Die gaan deze week in de pan. Met 5 preien kan ik een heerlijke preisoep, een klein stampotje ( met wortel en aardappelen) etc. maken

 Mijn tuin is nu zo ingericht dat deze het hele jaar weinig onderhoud kost en toch lekker groen is. Het is er momenteel superdruk met vogels. Pimpelmeesjes, mussen, twee merels en iedere ochtend twee eksters die voornamelijk als kippen in het bemoste gedeelte van het gras pikken.

Er liggen nog twee restpartijen stenen en die moeten nog opgeruimd worden. In de voortuin ligt een tray met goede stenen (reserve) en in de achtertuin een berg met geknipte stenen. De goede stenen bewaar ik, maar die moeten nog wel "even" uit mijn voortuin naar het kleine schuurtje verplaatst worden. De berg met geknipte en gebarsten stenen is rommel die afgevoerd moet worden. De vraag is nog even hoe. Misschien dat iemand nog belang bij puin heeft of iets dergelijks. Ik zie wel even.

De tegels die vanuit de voortuin moeten worden versjouwd zijn ontzettend zwaar. Ik wil me daar niet aan vertillen en dus ga ik de aankomende dagen elke dag 3 tegels doen. Alle beetjes bijelkaar zullen uiteindelijk leiden tot het gewenste resultaat. Een beetje "een kastje per dag" maar dan anders.

Ik heb wel weer wat zaden aangeschaft om in de tuin her en der toch wat uit te zaaien tussen "de gewone planten". Het blijft leuk en geeft voldoening om je eigen groenten te kweken. Vorig jaar hadden we zeker wel twintig maaltijden met peultjes, uit slechts enkel één zakje zaad van € 1,89.
Wie weet kunnen we in de toekomst nog wel echt een goede moestuin organiseren.

1 opmerking: