zondag 7 april 2019

Eenvoudig en klein

Je hoeft niet in een hutje op de hei te wonen om eenvoudig en klein te leven.
Het is mogelijk je leven simpel en bewust te maken of te houden met een drukke baan, een gezin en sociale aspecten.  Ik zeg bewust niet dat ik de wijsheid in pacht heb wat dat aangaat. Vaak zijn dingen een glijdende schaal en voor je het weet zit je toch in een patroon waarbij je veel "moet" in plaats van het te (be)leven. Wanneer (te)veel op de automatische piloot gaat, onderga je dingen. Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik dit merk aan het waarnemen, het (niet meer) voluit ademen, proeven, ruiken. Aanvankelijk heb ik niet gemerkt dat ik van mijn pad af ben om zo zinnelijk te leven als ik me wens. Maar ergens gaat er dan toch een lampje branden en trek ik aan de noodrem. Neem ik afstand van alles zodat we dan weer dingen kunnen overzien. 

Dingen die mij bewust in het hier en nu houden zijn klein, maar komen wel dagelijks terug. En niet onbelangrijk: kunnen ook samen met de kinderen plaatsvinden. Zoals avondwandelingen, het maakt mijn hoofd leeg en geeft ruimte voor overpeinzingen. En bij de kinderen komt er dan ineens iets naar voren waar al een tijdje op gebroed is.


Maar ook zoiets simpels als een kop koffie in mijn bed drinken, terwijl de rest van het huis nog in ruste is. Een moment waarbij ik de dag overdenk. En nadat iedereen wakker is bespreken we de dag die komen gaat. Dan weet iedereen hoe en wat, een mooie start.

Boeken lezen, liefst met spreuken en verhaaltjes, waarbij we na het eten "eentje doen". En dan een bladzijde, hoofdstuk of een spreuk lezen en het daar over hebben. Momenteel is dat "Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt". Maar hiervoor hadden we een boek met "1001 leuke feitjes". Maar ook een leesboek waarbij we steeds een hoofdstuk lezen, alles is mogelijk.

Slechts één drukke dag in het weekend accepteren. De andere dag bewust iets rustigs met het gezin doen, zoals fietsen naar het bos, daar wandelen en weer terug. En daar dan ook echt de tijd aan geven. en thuis weer lekker lezen, een spelletje doen etc.

Iets er in, iets eruit. Precies zoals het er staat. Proberen niet dicht te slippen ( rommel in je huis = rommel in je hoofd) en keuzes te maken in de aanschaf van dingen. Heb je het echt nodig en wat gaat er dan uit?

Elke avond met de kinderen benoemen waar je dankbaar voor bent en/of wat je geleerd hebt, wat je het leukst vond, wat je het moeilijkst vond. Knuffelen, stoeien en gek doen.







5 opmerkingen:

  1. Wat mooi allemaal! Ik ben het met je eens dat je zo weer in de valkuil valt. Maar doordat ik zo opgevoed ben, zit het genieten en aandacht voor elkaar er automatisch toch in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook opgevoed met aandacht en liefde voor elkaar, voor het moment en het genieten. En ik moet zeggen: mijn ouders deden ook veel van het bovengenoemde. Toch merk ik dat de drukte soms leidt tot een glijdende schaal. En af en toe moeten dingen gewoon weer extra bewust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik houd ook erg van de gewone dagelijkse kleine dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zit het elkaar laten weten dat je van elkaar houdt er enorm in gebakken. Ik vertel het de kids meerdere malen per dag en vraag me wel eens af of ze zich dat later allemaal kunnen herinneren. Voor mij niets fijner dan momenten waarop we elkaar knuffelen. Knuffel dan ook nog regelmatig met mijn broertje. Type stoere bodybuilder 😂. En niet alleen thuis maar ook rustig in t openbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn weer wijze lessen spaarmoedertje :)

    BeantwoordenVerwijderen