woensdag 15 oktober 2014

Plastic fantastic

In mijn zoektocht naar een nieuwe winterjas had ik echt het idee dat er meer plastic-kleding wordt verkocht dan voorheen. Jassen van katoen en/of wol (en ook nog een beetje betaalbaar) zijn nauwelijks te vinden. Alles is "zwaar" synthetisch.

Uiteindelijk ben ik twee weken geleden leuk geslaagd met een mooi compromis. De jas is van gevoerd, gewatteerd en gecoat katoen, maar om de capuchon zit een nep-bontje. Nu houd ik daar niet van, maar het bontje zit met knopen aan de capuchon bevestigd. Toen ik het er thuis afgehaald had, voelde de jas toch wel wat kaal. Dus toen afgelopen week de herfst doorzette, heb ik de jas nog even gedragen zoals hij aan mij verkocht is, met plasticbont.

Vandaag vond ik in mijn zoektocht naar niet-synthetische en liefst duurzame kleding voor de kinderen een mooie gekke kleurrijke pluizige sjaal die perfect bij mijn jas past en het bontje overbodig maakt. De sjaal was iets prijziger dan ik bedacht had, maar dat mocht de pret niet drukken. Thuis meteen tijd gemaakt om de jas te ontdoen van die wanstaltige rand. En ja, daar wordt een mens blij van!

Zelf breien had natuurlijk ook gekund ( nou ja, ahum), maar momenteel zijn de meeste betaalbare garens ook alleen maar synthetisch. En eigenlijk wist ik niet goed wat ik wilde en dan vind ik wol uitkiezen ook heel moeilijk.

Voor de kinderen is het momenteel wel heel leuk shoppen. Er is weliswaar veel synthetisch, maar er is ook wel wat beters verkrijgbaar. In de naweeën van de uitverkoop rond de kinderbijslag (de helft van de helft) was ik in totaal voor een kleine 70 euro (echt waar!) voor beide kinderen ( dus 35 euro per kind) heel leuk geslaagd. Elk keten heeft tegenwoordig wel een duurzame kledinglijn en ik heb overal wat  uit de "sale" weggehaald. Kennelijk hebben we een andere smaak dan anderen, wat dus best voordelig kan zijn. En beide kinderen hebben nu weer elk drie sets nieuwe kleding erbij, wat ik voorlopig wel weer genoeg vind.

Momenteel is de rand van de capuchon in gebruik genomen door dochterlief. Zij vindt het een harige rups, waar je uren mee kunt spelen en die overal tussendoor kan kruipen. Ik denk dat ik er morgen twee ogen op naai om het plezier compleet te maken. :-)

8 opmerkingen:

  1. hihihi een harige rups ;-) kinderen zijn ook echt zo leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die ervaring heb ik ook. Elk jaar minder katoenen/wollen jassen. En zijn ze er,dan is devoering synthetisch. Misschien zal ik er een keer genoegen mee moeten nemen. Maar het kriebelt zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar die technische jassen zijn vaak dan wel weer een heel stuk prettiger in draagcomfort in het Nederlandse weer. Ik moet er niet aan denken een katoenen of wollenjas. 1x nat blijft dat ook de hele dag zo en ze zijn ook loodzwaar dan. Ze laten vaak ook wind door en als ik ergens een hekel aan heb is het aan wind door mijn kleding.
    Wij dragen al jaren heerlijke softshels geen wind, waterdicht en licht. En dan ook nog van gerecycled materiaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in. Maar ik was niet op zoek naar een praktische jas ( die heb ik ook wel), maar naar een "nette" jas. En dan heb je allerlei materialen die op wol moeten lijken, maar het niet zijn. Die worden trouwens ook zwaar in de regen!

      Verwijderen
  4. Ik heb al jaren een jas van cashmere wol. Ooit voor mij een dure jas, maar al zeker 10 jaar mijn favoriete jas. Een tweede winterjas die zelfs nog wat ouder is, is ook van een wol/katoen mengsel. Nat worden ze wel, maar ze drogen ook echt snel. En niet zwaar.
    Ik ben pasgeleden terecht gekomen bij bamboe kleding voor mijn jongste. Het grootste deel van haar winterkleding heb ik voor €30 weten te vinden. Maar met een kind dat overal kriebel van lijkt te krijgen, is bamboe heel fijn. Niet goedkoop helaas. Maar zo gekocht dat ze het lang aankan. En dan ook maar 2 shirts, voor de echte peuterpuber dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Radar heeft van de week nog een hele reportage uitgezonden over wol..
    Als je dat ziet wil je ook geen wol meer dragen..
    Zelf ben ik ook nog op zoek naar een nieuwe..Maar mijn smaak is geloof ik ook niet standaard..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je ziet hetzelfde met schoenen en daar vind ik het nog veel erger. Al die plastic schoenen die het amper 1 seizoen volhouden en niet goed te verzorgen zijn. Ik zoek toch elke keer weer naar de leren exemplaren. Gelukkig hoeft dat dan weer niet elk jaar, want ze zijn vreselijk duur.

    Maar ja dat vind ik dus ook van de plastic exemplaren
    plastic kleding wordt ik altijd zo statisch van :(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat de bontrand toch ook nog gebruikt wordt! Ik koop meestal katoenen kleding. Viscose is ook prima.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen