maandag 24 februari 2020

Stijging woonlasten

De gemeente waarin we wonen is blut, nagenoeg failliet. In het begin van februari kondigde men een algehele uitgavenstop af. Het spaargeld bleek ook nagenoeg op te zijn en men wil niet onder curatele van de provincie gaan vallen. Het schijnt dat onze gemeente enorm te lijden heeft onder de regelgeving van de Wmo.

De afgelopen dagen verschenen er berichten in de media dat de gemeentelijke lasten op veel plaatsen fors omhoog zouden gaan. Discussies of de regering hier geen maatregelen tegen zou kunnen nemen werden weggewoven door de minister. Op dit moment was er nog geen noodzaak. Ik was dus benieuwd wat de stijging binnen mijn gemeente zou worden.

Ik hoefde niet lang te wachten. Vanochtend verscheen het bericht van de gemeente in mijn digitale berichtenbox van de overheid. Vorig jaar waren de lasten 569,25 euro. Dit jaar word ik voor 707,70 euro aangeslagen voor de OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing bij elkaar. Een stijging van ruim 24 procent. Dat vind ik toch best fors. Mijn salaris is helaas niet navenant gestegen en ik denk dat ik daar niet de enige in ben in deze woonplaats.

Nu weet ik niet of de stijging van de woonlasten in de media berekend worden op basis van dezelfde woningwaarde. Maar als de woningnood binnen je gemeente groot is ( zoals hier in de startersklasse waar ik tot behoor) en je gemeente daardoor ineens je huis een stukje hoger inschat, worden je lasten dus ook een stuk hoger. Maar ruim 24 procent meer lasten is toch echt wel veel. En dan hebben we straks de waterschapslasten nog.

Je hebt er niets aan. Als je je huis verkoopt moet je toch weer iets nieuws wat ook in waarde is gestegen. Of in onze omgeving meer woningen in de juiste klasse worden gebouwd is nog maar de vraag. Het meeste geld wordt verdiend aan de vrije kavels en dat zijn niet de starterswoningen.
Ik ben benieuwd waar het allemaal toe gaat leiden.

3 opmerkingen:

  1. Dit is wel heel erg.Via OZB bezwaar mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hier een bijna gelijk bedrag aan vorig jaar. scheelde 2 tientjes oid. maar hier een financieel gezonde gemeente. sluitende begroting en zelfs geld over volgens mij.
    flinke stijging 24%...!!! de stijging zal niet alleen in de ozb zitten.. lastig

    BeantwoordenVerwijderen