maandag 6 januari 2020

Winterbanden

Ik was dit jaar veel te laat met het onder mijn auto laten zetten van de winterbanden. Ik ben daar zelf debet aan, want ik had dat gewoon moeten regelen. Maar het ontschoot me steeds door allerlei andere zaken rond de auto.

Zo werd ik aangereden op de A28. Vlakbij Staphorst werd er ingevoegd en schoof ik een baantje op om ruimte te maken. Maar op die baan werd een paar keer plots heel hard geremd. Niet echt fijn en na de derde remactie scheelde het ondanks mijn alertheid een haartje met mijn voorganger. De mevrouw achter mij was iets minder alert en zij tikte mij aan. Ik schoof door, maar mijn voorganger trok net weer op en ik raakte zelf niemand.Hoewel ik prima verzekerd ben, kost het toch nog best wat gedoe en geregel voordat alles weer gerepareerd was.

Verder kwamen er vanuit de importeur steeds brieven dat uit voorzorg en op kosten van de importeur onderdelen vervangen mochten/ moesten worden. Maar als ik bij de dealer een afspraak wilde maken, dan kon dat niet ( had dat geen zin) omdat door de terugroepacties de onderdelen onvoldoende verkrijgbaar waren. En zo gebeurde het dat ik verschillende afspraken had en zowel de APK als de winterbanden vergeten werden.

Omdat de APK halverwege deze maand verloopt moest de auto dus tussendoor nog "even" naar de garage en zouden meteen de winterbanden eronder worden gezet. Afgelopen week zou ik de auto even wegbrengen en dan doorgaan naar mijn werk. Toen ik bij de auto aankwam bleek dat er vuurwerk op en onder mijn auto was gekomen. Dat avond ervoor heb ik forse knallen gehoord, maar ik heb geen moment gedacht aan mijn auto. Een beetje naïef zo bleek. De week ervoor werd hier wel een auto uit de straat gesleept waarvan de ruiten stuk waren gegaan door het vuurwerk dat door een groep jongeren dat door de wijk trok op de auto was gegooid.

Helaas werd ik gebeld dat de garage twee keer slecht nieuws had en 1 keer goed nieuws. Het slechte nieuws was dat het profiel van zowel mijn zomerbanden als ook van de winterbanden te weinig was. Het goede nieuws was dat het profiel van de winterbanden nog wel voldoende was om eronder te zetten, maar dan dus als zomerband fungeerde. Ik vroeg of het dan nog wel zin had om de winterbanden eronder te laten zetten. Het antwoord was een volle "ja", want dat profiel was voldoende voor de APK.

Nieuwe banden van hetzelfde merk bleken 107 euro per stuk te kosten, zonder montagekosten. Dat vond ik nogal een bedrag en ik besloot daar nog even over na te denken en de winterbanden onder de auto te laten zetten. Ondertussen zocht ik op internet waar ik bij mijn vorige auto banden had gekocht. Ik kon me niet voorstellen dat ik toen incl. het opzetten op een 500 euro was gekomen.

De winterbanden van deze auto had ik via Marktplaats gekocht. Dat was echt een koopje geweest. Maar nu vond ik niet nog zo'n aanbieding, dus dan maar voor nieuw. En de velgen had ik natuurlijk nog.

Ik vond verschillende aanbieders waarbij de band (en zelfs de verbeterde versie) werd aangeboden rond de 50 euro en waar je dan in uit een lijst een bedrijf de omgeving kon selecteren om de banden naartoe te laten sturen die dan de banden tegen een vaste prijs gaan monteren. Het prijsverschil was belachelijk groot. In totaal ben ik nu 188 euro kwijt voor 4 banden en 12,50 euro montagekosten per band. Dus voor een kleine 240 euro worden aankomende week goede banden gemonteerd.

Ergens had ik nog wel een beetje een spijtgevoel van de kosten van het laten monteren van de oude winterbanden. Maar dat gevoel verdween toen ik me bedacht dat de auto met de zomerbanden niet door de keuring zou zijn gekomen. En ik dan nog een afspraak en ook extra kosten had moeten maken.

Tegen de tijd dat de zomerbanden er weer onder moeten, ga ik ook weer via de website banden bestellen. Dat prijsverschil is echt veel te groot.

Een goed vriend van mij begon over all-seasonbanden. Dan zou ik geen gedoe meer hebben met overzetten. Dat klopt natuurlijk helemaal. Alleen wat kosten betreft maakt het volgens mij weinig uit omdat de slijtage nu over twee sets gaat en anders over één set. En dat soort banden zijn fors duurder. Om eerlijk te zijn vind ik gewone zomerbanden minder geluid maken ( bleek ook uit de tabellen die ik heb bekeken). En de winterbanden die ik heb gekozen maken ook minder geluid en liggen beter op de weg dan de gemiddelde all-seasonband. Voorlopig blijf ik dus gewoon hangen op dit zomer-winterbandensysteem. Al was het maar omdat ik de winterbanden al besteld heb :)

In Duistland zijn winterbanden verplicht. In Nederland niet, maar bij koude temperaturen merk je beslist het verschil tussen een zomer en een winterband.






12 opmerkingen:

  1. Zou je ons willen vertellen via welke website jij dit geregeld hebt? Ik denk dat je daarmee wel een paar lezers blij zult maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bandencocurrent en bandenleader hebben websites, ze schelen weinig van elkaar. Maar dus wel met de dealer.

      Verwijderen
  2. Beste band voor Nederlandse klimaat is echt de zomerband en daar kom je prima mee uit de voeten ook in de winter en is bv nu vandaag de dag echt veiliger dan welke winterband dan ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kopt helemaal, bij temperaturen boven 7 graden. Maar wanneer ik wegrijd en wanneer ik thuiskom is het ook vandaag 5 graden. In november was het vaak al glad en dan merk je behoorlijk verschil.

      Verwijderen
    2. Die 7 graden is verzonnen door de bandenfabrikanten zelf en allang achterhaald laatst nog door een Engelse test.Tot en met dicht bij 0 graden is een zomerband het beste ook bij droog/nat weer.Er is geen premium bandenmerk dat onder wisselende weersomstandigheden zijn winterband tegenover de zomerband zet want dan wordt er geen winterband meer verkocht.Nederland zomerband voor die paar dagen dat het eventueel wel sneeuwt moet je geen winterbanden aanschaffen want met die andere 160 dagen rij je weer onveiliger.

      Verwijderen
  3. CrossClimates van Michelin vind ik het fijnst. Zijn beter bevonden dan winterbanden en maken geen lawaai. Het is altijd zo'n misvatting dat mensen vinden dat het nu laat is voor winterbanden. De winter is pas begonnen op 21/12.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat om de temperaturen. In november had ik de winterbanden er al om willen hebben, omdat het toen al echt vaak onder de 7 graden was.

      Verwijderen
    2. Ik weet dat het gaat om de temperaturen. Maar veel mensen denken alleen aan sneeuw en denken ook dat 'de winter' voorbij is na januari. Terwijl het in feb vaak kouder is.

      Verwijderen
  4. Winterbanden hebben een zachter rubber, waardoor ze sneller slijten en meer wrijving geven. Bedenk ook dat winterbanden pas gunstiger zijn bij kouder dan 7 graden. Het gros van de wintertijd is het warmer dan 7 graden en had je dus beter zomerbanden kunnen hebben.
    Ik rij gewoon het hele jaar op zomerbanden. Bij slecht weer rij ik gewoon wat langzamer en houd ik meer afstand, en bij echt rotweer blijf ik gewoon thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat winterbanden zachter rubber hebben, daarom is de laag ook wat dikker.
      In Duitsland zijn de banden verplicht.
      Ik houd sowieso veel afstand, maar het verschil in remweg is bij kou toch echt groter. en het gaat vaak niet hoe je zelf rijdt, maar ook hoe andere weggebruikers rijden.

      Verwijderen
  5. Wij hebben van die all weather banden. Mijn man zegt dat dit ook goed is?

    BeantwoordenVerwijderen