woensdag 29 januari 2020

Kookinspiratie onder de €1,50 pp.

Met vlagen zoek ik kookinspiratie. Soms eten we tijden uit dezelfde selectie gerechten en dan ineens wil je wel eens wat anders. Dan lijken de recepten die je hebt niet meer te voldoen. Vorig jaar heb ik een tijdje veel interesse gehad in de kookpakketten bij de diverse winkels. Dat beviel prima ter afwisseling, maar op een gegeven moment heb je ook dat wel een beetje gehad.

Ik zocht tussen de kookboeken op de bovenste plank en kwam erachter dat ik boeken heb uitgeleend en niet meer weet aan wie. Soms gebeurt dat. Jaren geleden ( 2010 schat ik zo in) kocht ik het kliekjeskookboek van Lydia Tuinman en het stond er niet meer bij. Er staan goedkope gerechten in met ingrediënten uit het seizoen, de restjes van ingrediënten uit een andere maaltijd die je eindeloos kunt omtoveren tot een nieuw gerecht. Ik heb echt een tijd nagedacht aan wie ik het uitgeleend had, maar ik kwam er niet meer op.


Het boek "Lekker koken onder € 1,50" van de zelfde schrijfster werd bekend doordat het door de familie Froger werd gebruikt in een reality soap "Effe geen cent te makken". Het was toen onwijs populair. En laatst lag het bij de kringloop. Het was niet goedkoop, want de kringloop is hier in mijn woonplaats van de stevige prijzen. Toch kocht ik het omdat het me ook wel weer praktisch leek en de recepten me aanspraken. Even weer wat andere ideetjes, ook al is het beslist anders dan het kliekjes kookboek. 

Inmiddels hebben we er een aantal gerechten uit gemaakt. Er staan een aantal goede vegetarische gerechten in, maar ook de rundergoulash is een aanrader. De niertjes in sherrysaus laat ik voor wat het is. De bedragen zijn niet altijd haalbaar, maar met veel enthousiasme aten we vorige week ook de runderstoof. Als je de runderstooflappen inderdaad zou gebruiken kom je nooit aan de aangegeven € 1,30  per persoon. Ik maakte deze met rundergehakt omdat ik die bio uit de aanbieding had meegenomen. Was ik nog steeds duurder uit, maar toch. Voorlopig weer een nieuwe vlaag aan inspiratie.

2 opmerkingen:

  1. Altijd leuk om proberen met weinig geld toch iets lekkers op tafel te zetten. Soms heb ik ook geen zin om de winkel in te gaan. Dan eten we met de ingrediënten die er nog voorhanden zijn. "niks in de fridge" noemen Jan en ik dat. Geeft de lekkerste maaltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leen soms kookboeken uit de bieb. Meestal staan er in elk boek wel een paar lekkere recepten. Kopietje en uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen