zaterdag 12 december 2020

Recept Dadelkoek

De decemberperiode is voor mij ook de periode van noten, zuidvruchten en dadels. Mijn moeder maakte vroeger op verjaardagen steevast dadels gevuld met monchou. Een hapje suiker met vet :) 
Tegenwoordig kun je dat ook vinden bij de bakjes tapas bij de bekende supermarktketens.

Toen ik jaren geleden wat bewuster met suikers om begon te gaan, gebruikte ik steeds minder zoetigheid. En als het dan toch de bedoeling was, koos ik meer voor andere zoetmiddelen dan suiker...waaronder dadels. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal zoetigheid en zitten in dadels gewoon ook de suikers zoals in suikerbieten...maar alles met beleid en afwisseling....
De dadels geven in elk geval een andere smaak.

Een heel lekker recept met dadels is dadelkoek. Het smaakt caramel-achtig en heeft een fijne structuur. Heel eenvoudig te maken en echt een traktatie en het recept wilde ik jullie daarom niet onthouden. Hieronder volgt daarom het recept voor dadelkoek.

Ingrediƫnten:
  • 500 gram dadels
  • 1 rol mariabiscuit
  • 1/2 kopje donkere basterdsuiker (
    ik laat het zelf weg)
  • 225 gram roomboter
  •  1 geklutst ei
  • kokos voor de garnering
Verder nodig: vershoudfolie en ovenschaal.


Bereiding:
Dadels ontpitten en in kleine stukjes snijden. 
Mariabiscuit in kleine stukjes breken (kan met een deegroller). 
Boter smelten in een pan, suiker toevoegen....van het vuur halen en dadels en het ei toevoegen. Terug op het vuur en een aantal minuten goed doorroerend laten doorkoken. Dan van het vuur halen, de stukjes biscuit er doorheen roeren en een beetje laten afkoelen. Dan storten in een met folie bekleedde ovenschaal.
Bovenkant gladstrijken met de achterkant van een lepel en kokos erover strooien.
Afdekken met folie en verder laten afkoelen in de koelkast ( minimaal 7 uur).
Uit de ovenschaal halen en in kleine stukjes snijden.

Wat ook kan.... is in plaats van dadels een dadelpasta (verkrijgbaar bij de Turkse winkel) gebruiken. Dit wordt meestal geleverd in 900 gram, wat gelijk staat aan 1 kg gewone dadels die je nog moet ontpitten.
Als je de gehele pasta wilt gebruiken.... dan dus de rest van de ingrediƫnten ook verdubbelen.

Eetsmakelijk!

En.... ook lekker met  stukjes (wal)noten.

Voor wie denkt "Waarom komt ze met een recept voor taart?", awel ik heb een opleiding afgerond...tijd voor feest en...dus ook taart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten