maandag 21 december 2020

Bijna Kerst!

Gisteren staken we het vierde kaarsje aan van de adventskandelaar. Een houten balkje met gaten erin voor de kaarsjes. Nog even en het is Kerst. Op tv en op NU.nl komen allemaal berichten naar mij toe over drukte voor het postbedrijf, voor Bol.com en in supermarkten en het staat ver bij mij vandaan.
We vieren Kerst nooit echt met cadeaus. Alleen als we het met "een soort van familie" vierden. Maar dat was dan ook omdat de ander heel veel moeite had gedaan en zijn huis openstelde voor de drukte.
Maar ook dan was het vaak ver vooraf al geregeld en met zorg uitgezocht.
Heb ik dan echt niets nodig?....Nou om eerlijk te zijn ga ik nog even heen voor een kropje sla en een bakje ijs voor het dessert. Maar dat is het dan wel. Vermoedelijk is dat op een van de dagen om 20.50 uur. Vlak voor sluitingstijd zodat het niet druk is.

Afgelopen weekend wandelde ik elke dag een stuk in het bos. Om 8.30 uur vertrek ik van huis en geniet ik van de rust. Ik ben dan meestal toch al wakker vanwege de hond ( ik heb honger, baas!) en hoe lekker is het dan om in stilte aan te komen bij het bos. Ik kies meestal een route van rond de 6,5 km uit en wanneer ik na de wandeling weer op de parkeerplaats aankom, staan er ineens ontzettend veel auto's. Dus als de rest het bos in gaat, ben ik al heerlijk thuis met een kopje koffie en een stukje stol. En ligt de hond tevreden in haar mandje.

Met de Kerst komen mijn vader en zijn vriendin bij ons eten. Om de 1,5 meter aan te houden haal ik de tuintafel weer binnen. We hebben dan 2  best wel grote tafels in de woonkamer staan. Vorig jaar zaten we niets vermoedend met z'n allen aan die twee tafels, dus inclusief broers met gezinnen.

Ons huis is gezellig versierd. De Kerstboom is van zolder gehaald en dochterlief heeft dit keer niet alles wat we hebben in de boom gehangen, maar een selectie gemaakt. De eerdergenoemde adventskandelaar staat in de vensterbank. Aan de voordeur hangt een krans van hulst, ik koop er elk jaar een. In de vensterbank staan twee prachtige witte kerststerren. En op het dressoir staat een groot glas met mos, wat kerstballen en een grote amaryllisbol erin. In de gang hangt een houten hart met een kerstwens erin en een houten kerstengel met lichtjes erin. En een slinger van knijpertjes waar we kaarten ophangen. En dat is het. Niets nieuws op de amaryllis en de krans na.

Inmiddels zijn ook de kerstplacemets weer van zolder gehaald en hebben we samen het kerstmenu bedacht. Op die manier is iedereen bij de voorpret betrokken en met Kerst maakt iedereen een onderdeel. Ook puberzoon zal zijn beste beentje voor zetten....hij is wel van de toetjes en opa van de dame blanche, dus dat zit goed :)

Heerlijk, al die voorpret.
Fijne week allemaal in aantocht van Kerst!






3 opmerkingen:

  1. Heerlijk, het niets nieuws en doen met wat we in huis hebben. Ook hier niet meer dan één nieuwe kerst'bal' in huis gehaald, de rest kwam allemaal weer netjes uit de doos van zolder.
    Jullie ook alvast een fijne aanloop naar de komende Kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij genieten ook enorm van de voorpret. Dat er niets zou mogen ervaar ik helemaal niet zo. Wij hadden al een heleboel kerstkaarten in huis en bezorgen deze zelf. Ook neven en nichten die we anders wel een keer gezien zouden hebben in deze tijd. Het adressen verzamelen alleen al beleven we lol aan. We zorgen voor leuke fiets en wandelroutes voor het bezorgen. Samen er wat van maken is heel fijn.

    Dame blanche is ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 4 waxinelichtjes op een bord, en steek er elke zondag eentje extra aan.

    BeantwoordenVerwijderen