zondag 19 juli 2020

Energieverbruik en energienota

Omdat we in juli 2018 ons huis kochten en een nieuw energiecontract afsloten, komt jaarlijks in juli de afrekening binnen van het energiebedrijf. Vorig jaar kreeg ik behoorlijk wat terug, maar werd mijn voorschot niet echt lager. Wel kreeg ik halverwege het contractjaar bericht dat ik mijn voorschot kon verlagen. Dat heb ik niet gedaan.

Elektriciteit

Dit jaar kochten we een vriezer en waren we tijdens de coronatijd met zijn drietjes thuis, elk op een apparaat. Ook kwam langzamerhand de zin om zelf te bakken etc. weer terug. Zeker tijdens Coronatijd.

Ik besteedde meer tijd aan de tuin (snoeien en maaien). En mijn kinderen zorgen nu ze groter worden voor meer was voor mijn gevoel. De verwachting was daarom dat we meer elektriciteit verbruikt zouden hebben.

Gas

De winter was niet echt heel koud en dat is gunstig voor het gasverbruik. Maar mijn tienerkinderen groeien snel en vertonen de vele kenmerkende puberactiviteiten. Moest ik  in voorgaande jaren mijn kinderen soms bijna onder dwang onder de douche zetten, nou die tijd is voorbij. Tegenwoordig moet ik in de gaten houden wanneer ze onder de douche staan en ze soms manen om onder de straal vandaan te komen.

De maanden direct na het plaatsen van de bodemisolatie las ik steeds de meter af, daar kwam op een gegeven moment de klad in. Wel merkten we dat de lucht in huis anders is en dat er minder vocht is.

De meterstanden/ het verbuik

Moest ik vorig jaar mijn meterstanden nog doorgeven...inmiddels zijn alle meters vervangen voor zogenaamde slimme meters en aflezen kan nu digitaal.

(Tromgeroffel...…)

En dan nu het verbruik:

Gas 2019 695 m3

Gas 2020 687m3

Elektriciteit 2019 1670 Kwh

Elektriciteit 2020 1771 Kwh

Ik was blij met het resultaat en met het bedrag dat ik terugkreeg. Omdat het termijnbedrag verhoogd was en het verbruik niet echt...kreeg ik aanzienlijk meer terug dan vorig jaar.

Inmiddels heb ik mijn voorschot aangepast naar 120 euro ipv 165 euro. Het advies was 95 euro. Het geld wordt weer geïnvesteerd in het huis. Het lijkt me een goed investering om het dak verder na te isoleren. Dat dak is op zich goed, maar als we het toch onderhanden moeten nemen...dan is daar meer winst te behalen.

2 opmerkingen:

  1. Dat is niet veel meer voor 3 personen,die thuiswerken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je lieve reactie lieve spaarmoeder. Doet mij goed. fijne week

    BeantwoordenVerwijderen