woensdag 6 mei 2020

Muurklus


Elke week loop ik samen met een vriendin op gepaste afstand van elkaar tussen de 5-6 kilometer. De ene keer starten we bij haar thuis en de andere keer bij mij thuis. Zij is samen met haar man een aantal verbeteringen aan het huis aan het doen. En een tijd geleden bestelden ze nieuwe kozijnen die er helaas door de crisis nog niet in zitten. En om dan toch maar het huis verder aan te pakken begonnen ze aan de vloer en de muren. PVC vloer en een blauw-groenige tinten op de muren. Het resultaat is prachtig, zeker met de moderne plinten. Ik werd er gewoon enthousiast van! Doordat ze de vloer van de woonkamer door lieten lopen tot in de bijkeuken zag zelfs de keuken er als nieuw uit!

Afgelopen week keek ik het programma kijken zonder kopen en wat ze daar doen is echt bijzonder. Mensen geven een opdracht om een huis te kopen dat aan hun wensen voldoet en de makelaar en een soort projectleider/ aannemer gaan dan op pad. Er wordt getekend voor een huis zonder dat ze het bekeken hebben. Dan gaan ze het in oude staat pas bekijken en de keer daarop bekijken ze het in de verbouwde staat. Het resultaat was verbluffend mooi en ergens inspirerend.

Zowel het resultaat bij de vriendin als het resultaat in het programma brachten me ertoe om toch iets te doen wat ik al wel wilde, maar niet nu al op het programma had staan. Ik werk elke week nog steeds iets af in huis, maar sommige dingen zijn gedaan om het voor "the time being" even fris eruit te laten zien. Het behang in de woonkamer,dat al misschien wel 30 jaar op de muur zit heb ik toen we hier kwamen wonen met latex overgeschilderd om zo snel tot een frisser resultaat te komen. En ondanks dat dat toch wel aardig goed gelukt is, is het het niet voor mij. Er zit een soort patroontje in het behang en dat maakte het toch wat ouderwets. Na twee lagen zou er misschien nog een laag op moeten, maar dat durfde ik niet, bang dat het behang bij de randen van de banen toch los zou laten. Het resultaat was voor mij niet fris genoeg. En na het zien van al die rustige kleuren bij de vriendin en het tv-programma wist ik het zeker: het behang van de muur moet eraf en ik plaats overal moderne plinten.

Op maandag reserveerde ik de behangafstomer bij het verhuurbedrijf zodat we op Bevrijdingsdag vroeg konden beginnen met het afstomen. Jemig wat een klus! Het behang zat muurvast.
We begonnen heel secuur, maar kwamen erachter dat we het dan niet gingen redden en op woensdag moest het apparaat weer terug naar het verhuurbedrijf. Dus we besloten dat we eerst grote stappen gingen maken. De klus heeft ons de hele dag gekost. Wat waren we moe van het staan en met de ene hand het paneel vast te houden terwijl je met de andere hand met een plamuurmes steeds behang probeert weg te krabben. De achtergebleven snippers van de onderste laag behang gaan we er in de aankomende week in de avonden ook nog systematisch afhalen door steeds een gedeelte van de muur met heet water wat nat te maken en de restjes eraf te steken of met een schuurpapiertje weg te schuren. Voor nu zijn we al trots op het resultaat van een dag zwoegen en zoals dochterlief zei "het ziet er wel industrieel uit":

5 opmerkingen:

  1. Heel industrieel inderdaad 😅
    Behang kan je ook weken met de verfreiniger St. Marc. Werkt iets beter dan alleen water. Werkt ook bij dikke lijmresten. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had je wel even met een pen over de muur gekrast en al natgespoten met water met een beetje afwasmiddel? Mijn ervaring is dat t dan vaak zo in banen eraf te trekken is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan straks een foto van jullie nieuwe muur

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo laten lijkt me toch iets te industrieel :)

    BeantwoordenVerwijderen