woensdag 18 maart 2020

Een bloemetje

Bij de jaarlijkse belastingaangifte ben ik altijd erg blij dat de digitale velden al voor je ingevuld zijn met de gegevens die ze binnen hebben gekregen bij de belastingdienst. Het scheelt een hoop werk en als je niet veel bijzonders hebt is de aangifte een fluitje van een cent.

Nu waren de afgelopen 5 jaren niet heel standaard bij mij. In 2016 was de scheiding, ging ik weer betaald aan de slag. In 2017 ging het eigendom van het huis waar we als gezin gewoond hadden over op de andere partij. In 2018 kocht ik zelf een fijn huis. De recentelijke belastingaangifte over 2019 was dus de eerste aangifte waarbij niets bijzonders speelde.

In al die jaren waren de hypotheekdelen van het oude gezinshuis nog steeds zichtbaar. Omdat ik geen definitieve berichten over 2016-2018 had ontvangen als gevolg van de achterstanden bij de belastingdienst ging ik er steeds vanuit dat het daar aan lag dat het vooraf ingevulde formulier niet correct was ingevuld. Telkens deletete ik die delen uit het formulier.

In middels heb ik het afgelopen jaar de definitieve aanslagen gehad over alle jaren ervoor. Ik dacht daarom dat de hypotheekdelen in de aangifte over 2019 niet meer te zien zouden zijn. Dat was niet het geval en ik vond het slordig van de belastingdienst. 

Mijn oudste broer gaf aan dat de Belastingdienst elk jaar de recentste gegevens importeert en dat er dus iets mis is met de gegevens die door de hypotheeknemer verstrekt worden. Hij raadde aan dit met terugwerkende kracht te laten corrigeren omdat het gewoon niet correct is en je niet weet wat dit op wat voor manier dan ook gevolgen kon hebben.

Ik nam daarom contact op met de hypotheeknemer, die uiteindelijk vroeg om een mail te sturen met zoveel mogelijk gegevens. Ik kreeg een mail terug dat ik binnen een beperkt aantal dagen antwoord zou krijgen. Dat gebeurde niet.

Om eerlijk te zijn was ik het allemaal een beetje vergeten door alle commotie rond het C-virus en was zelfs een beetje verbaasd toen ik werd gebeld. Ik kreeg een uiterst vriendelijk meneer aan de telefoon die zijn excuses aanbood en ook aangaf dat ze nu al bezig waren met de correctie. Ik was blij dat te horen. Hij wilde nog even mijn adres checken.
Vandaag werd een kleurrijke bos bloemen bezorgd met een kaartje van de hypotheeknemer.
Ik ben helemaal perplex door deze actie. Ontzettend attent. 









1 opmerking:

  1. Wat een fijne verrassing zeg! En schitterend boeket! Prachtig die kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen