vrijdag 7 februari 2020

Zonnepanelen (Doe -het-zelf)

Een paar straten verderop, bij de huurhuizen, zijn er veel huizen die zonnepanelen hebben. In de wijk waar ik woon hebben slechts enkele mensen zonnepanelen. Dat zorgt ervoor dat er regelmatig folders in de brievenbus komen met informatie over zonnepanelen. Zeker nu er binnen de gemeente een mogelijkheid is om een duurzaamheidslening aan te gaan. Je kunt dan voor een relatief lage rente een lening krijgen om je huis te verduurzamen.

De achtertuinen van het rijtje huizen waar we wonen zijn omsloten door de garages en schuren die schuin op de percelen gebouwd zijn. Dat geeft een veilig gevoel. Een ander voordeel is dat de schuur en de garage aan elkaar zitten en je dus een aanzienlijk oppervlak hebt om bijvoorbeeld zonnepanelen te plaatsen. Er zijn daar geen belemmeringen om de hele dag de zon te vangen.

Van meet af aan heeft me dat geïntrigeerd, want waarom zou je ingewikkeld de panelen op je schuine pannendak (laten) plaatsen als het relatief eenvoudig is om panelen op een plat dak te (laten) plaatsen?


Een half jaar geleden lag er "ineens" iets bij mijn buurvrouw op het dak van haar garage en schuur. Ik dacht eerst dat zij misschien ervoor gekozen had om een lichtkoepel te plaatsen omdat zij de garage gebruikt als opslag voor haar bedrijf. Maar het bleken zonnepanelen te zijn, geplaatst door een lokaal bedrijf, waarbij de zijkanten zijn afgedicht. De buurvrouw was zo aardig om de offerte met verschillende opties mee te geven, zodat ik voor mezelf kon berekenen wat het voor mij zou kosten. 



Ik vond het niet duur, maar het was niet zo goedkoop dat ik er voor viel. Mede door alle andere dingen die ik nog in en om het huis moet/ wil laten doen. Ik heb toen besloten om voor de bodemisolatie te gaan als verduurzaming, ook vanwege het prijskaartje. Wat me tegen staat bij de aanschaf  van zonnepanelen is dat de terugverdientijd met mijn verbruik nog best tegenvalt. Ook de berichten die ik her en der las over kwaliteit en tegenvallende opbrengsten in Kwh weer houden me er van.


Toch houd ik de markt in de gaten. Er zijn nu verschillende aanbieders op de markt die 6 panelen + transformer aanbieden voor rond de 1200 euro als doe-het-zelf pakket. Dat houd me beslist bezig. Zeker als je de filmpjes ziet, is het een kwestie van een bouwpakket in elkaar zetten en goede voorbereiding. Ik zou dan bijvoorbeeld eerst het dak / de dakbedekking goed moeten laten checken.

Voorlopig durf ik het nog niet aan.

















4 opmerkingen:

  1. Bij sommige verzekeraars moeten je panelen aard- en nagelvast geplaatst zijn om ze mee te kunnen verzekeren op je opstalverzekering. Dit is zeker een punt van aandacht waard mocht je beslissen ze te nemen informeer dan goed hoe ze verzekeringstechnisch meeverzekerd zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Have a great day. 😀❤️😀❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om de markt in de gaten te houden! Ook als je nu weinig elektriciteit verbruikt, kunnen zonnepanelen gunstig zijn. Je kunt bijvoorbeeld een deel van je verwarming elektrisch gaan doen. Zonder zonnepanelen meestal niet zo verstandig, maar mét wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ze nu een jaar. Ze hebben meer kwh opgebracht dan voorspeld.. We zijn er erg blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen