zaterdag 20 april 2019

Op voorraad

Er is geen betere raad dan voorraad zeggen ze wel eens. Maar op een gegeven moment had ik niet goed op mijn netvlies hoeveel ik van iets in mijn voorraadkast had en dat is het moment dat je je voorraad (weer) (meer) moet gaan gebruiken. De afgelopen weken aten we van alles uit de kast en dat merkte ik gelukkig aan de ruimte die er ontstond en ook aan mijn boodschappenbudget. En er kwam weer rust in de voorraadkast, zonder concessie te doen op gezond voedsel, want wat er in de kast stond was en is voornamelijk bewust gekozen.
Van quinoa, amarant, zilvervliesrijst tot boekweit. Soepen van de kleinste soepfabriek ( ik maak vaak zelf soep, maar dit is mijn noodgevallen soep). En verder kocht ik voor een langere tijd bepaalde (onnodige) zaken niet en keek ik eerst wat we zelf konden maken vanuit de kast.

De andere kant was er ook. Er was weer van alles in de aanbieding. Meestal na een kwartaal maken supermarkten een soort balans op van wat wel en niet goed verkoopt en gaan sommige dingen uit het assortiment. Dan kun je die middelen dus goedkoop in slaan. Waar ik het over heb? Granen ( juist ja, die ik ook aan het opmaken was ;)), koffie(bonen), thee, wasmiddelen. Maar ook gedroogde fruitsoorten. En koekjes in allerlei soorten en maten.

Verder merkte ik dat de vaatwasser voller kon dan dat ik kopjes had. Ik heb lang nagedacht hoe dat kon ontstaan. Er was niets stuk gevallen (gelukkig!), maar ik kookte meer voor meerdere dagen. En restjes verwerk ik vaak door salades die ik direct op het bord opmaak en dus geen schalen, pannen en dergelijke vragen. Dat zorgde er kennelijk voor dat er minder pannen en ander servies in de vaatwasser ging. Een soort andere verhoudingen. Nu kan ik natuurlijk kopjes met de hand gaan afwassen en nog even wachten met die vaatwasser. Het is een luxe dat er bij de aankoop van mijn huis zo'n grote vaatwasser in zat. Maar ik besloot te kiezen voor gemak en daarom wat glazen bij te kopen bij het Z.weedse woonwarenhuis. Ik viel voor deze. Tezamen met van die leuke onderzetters van kurk in de vorm die als een kommetje om je kopje heen lijken te vallen door het opstaande randje. Grappig dat de onderzetters in de winkel een stuk goedkoper zijn dan op de site.

Het was lang geleden dat ik zoiets weer aangeschaft had en dat maakte dat ik 's avonds helemaal content een kopje thee dronk uit mijn nieuwe theeglas ( tevens waterglas, limonade glas en koffiebeker). Grappig dat je eigenlijk maar weinig nodig hebt en dan bij de aanschaf van zoiets kleins toch blij kunt worden van een goede aanschaf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten