maandag 14 januari 2019

Tweedehands laptop

Hoewel de kringlopen volop bezocht worden, denken mensen bij de aanschaf van een nieuwe laptop niet direct aan een tweedehands versie. Toch zijn er verschillende online winkeltjes die tweedehands laptops verhandelen met originele aanschaf bon en garantie.

Eerlijk gezegd had ik er zelf ook niet direct aan gedacht. Ik hield al maanden de advertenties van de verschillende bekende elektronicawinkels in de gaten. Omdat het duidelijk was dat mijn oude netbook het echt niet meer ging redden werd het verlangen naar nieuw steeds urgenter.

De doorslag kwam voor mij toen ik voor de zoveelste keer bij de laptops keek in de winkel en een ouder stel de verkoper om hulp vroeg. Ze vertelden hun wensen en de verkoper luisterde niet eens. Hij leidde ze direct naar de laptops voor intensief gebruik geschikt waren. En dat voor e-mails, wat Excel bestanden en een aantal foto's. Ze hadden het simpelweg niet nodig. Een lichter model met minder geheugen en een iets lichtere processor was beslist ook geschikt. Je zag dat de mensen geen idee hadden. En wellicht zijn ze nu ook tevreden met de meest luxe, uitgebreide en hippe variant.
Maar voor mijn gevoel klopte het van geen kant.

Via een collega werd ik getipt om eens te kijken bij een tweedehandswinkeltje vlakbij Groningen. Ik keek gauw even op de site en 's avonds besloot ik nog eens een poging te gaan wagen. Ik zag dat er inmiddels een laptop aan de site was toegevoegd van het merk dat mij bekend was. De laptop was uit mei 2018. Nog geen jaar oud, meer dan voldoende geheugen, prima processor voor wat ik op de laptop wilde gaan doen, de juiste software en....een klein prijsje dat mooi past bij mijn kleine portemonnee.

Ik maakte een afspraak en toen ik er was bekeek het apparaat dat nog geen krasje had en werd erg blij van de uitleg en de bijbehorende garantie. Er werd nog wel bij gezegd dat het beslist geen laptop was voor zware games etc. Maar dat was ik toch niet van plan.

Of ik het eng vond om zoiets tweedehands te kopen? Nee. De winkel was bekend en alles klopte. En de prijs nog meer.

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd wel spannend om een tweedehands laptop te kopen. Het voelt om één of andere reden niet goed.
    Ik heb wel getwijfeld hoor, toen mijn laptop het begaf, maar heb er toch voor gekozen om een nieuw chromebook te kopen.
    Ik hoop dat je er veel plezier van hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk gezegd: ik koop graag in de kringloop, maar een laptop zou ik daar toch laten staan. Maar als er blijkbaar bedrijven zijn, waar men verstand van laptops heeft en ze tweedehands worden aangeboden, zal ik daar zeker voor kiezen als mijn laptop de geest geeft. Zou je misschien het adres willen doorgeven van die winkel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn man werkt als vrijwilliger bij een kringloop. Hij doet daar alles,en ook dingen maken enz. Hij heeft veel verstand van computer enz. En er komt wel eens een laptop binnen daar. Die neemt hij mee naar huis en kijkt hem helemaal na,en instaleerd windows er op. Dan is het vaak een goed werkend apparaat. Dus ik zeg niet dat alle kringloop goed zijn,maar deze dus wel.

      Verwijderen
  3. Er is niks mis met refurbished vind ik. Mijn iPhone 6 kocht ik ook refurbished.

    nicole@huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Koop veel dingen tweedehands dus waarom geen laptop ? Heb hier een thinkpad (onverwoestbaar) voor fractie van nieuwprijs en gaat al langer mee dan alle nieuwe laptops die veel duurder waren.

    Gaat erom koop de beste.

    BeantwoordenVerwijderen