Het aantal mensen dat naar de voedselbank gaat is nog nooit zo hoog geweest. Of dat komt door pech of eigen wanbeleid, doet niet af aan het feit dat het aantal zo hoog ligt.
In de omgeving waar ik woon merk je wel echt dat het minder gaat. In de winkels zijn minder voorraden. De klusbussen van kleine zelfstandigen staan steeds meer bij huis. Ook gaan er in het centrum van de dichtstbijzijnde grote plaats steeds meer winkels dicht. In het lokale blaadje staan dan berichten van ondernemers die in een laatste interview vertellen dat mensen steeds meer bij stunters en via internet kopen en dat daar niet tegenop te boksen valt.
In het winkelbeeld komen ook meer tijdelijke winkels om de leegstand gedeeltelijk tegen te gaan, maar die direct de concurrentie aangaan met de omringende winkels die het al moeilijk hebben, volgens de ondernemersvereniging in het winkelgebied.
Ik denk dat inderdaad veel winkels met het aanbod niet meegaan of zijn gegaan in de veranderde vraag. Je kunt klagen over internetaankopen, maar je zou er wellicht wat mee kunnen doen. Maar voor oudere ondernemers is dat misschien wel een brug te ver. Als de wereld om je heen verandert en je verandert niet mee, dan gaat de rest verder en jijzelf niet.
Sommige winkels hebben het door wat er met de economie gebeurt echt heel zwaar en hebben hun voorraad echt heel drastisch verminderd. Dat klinkt heel logisch, want als je minder verkoopt is het natuurlijk raadzaam geen grote voorraden aan te houden. Dat is niet te betalen. Maar in een aantal winkels ontdekte ik wel heel erg veel leegstand in de schappen. En dat kan geen goed teken zijn. Ik heb het dan niet over de kleine ondernemers, maar bijvoorbeeld ook over franchise-formules als Hema, Marskramer, Duthler enzovoorts. En dat is jammer want een lege winkel verkoopt gewoon ook niet. En niet dat we allemaal maar moeten kopen, kopen, kopen, maar als je niet iets aan te bieden hebt waar vraag naar is, weet je zeker dat er niets verkocht wordt.
Bij een van de winkels waar ik meestal sokken en ondergoed koop, kan ik sinds een klein jaar niet eens meer vier paar dezelfde ( saaie) sokken kopen. Gelukkig kan je nog wel via internet bestellen en daar laten bezorgen, maar jammer vind ik dat wel want ik wil soms gewoon eerst iets zien voordat ik het koop. Het personeel kan ook vaak niet vertellen of er nog bijbesteld wordt of wanneer iets binnenkomt.
Afgelopen week kwam ik daar toevallig weer en zag ik om mij heen een en al leegte. Het was net of ze gingen sluiten, maar bij navraag bleek dat niet zo te zijn. De medewerker leek zelfs wel wat geïrriteerd door mijn vraag. Maar ik vond het zelf zo gek niet, kijk maar naar de willekeurige foto's die ik maakte:
Zo zonde, want er waren wel mensen die iets zochten, maar eigenlijk niet vonden. De medewerkrs werden een aantal keren aangesproken en moesten helaas toegeven dat iets er niet meer was. Later sprak ik een andere moeder en die vertelde dat ze tegenwoordig ( en velen met haar) naar een andere plaats gaat omdat daar de betreffende winkel wel een normaal aanbod heeft en het personeel wel leuk doet. En ze heeft gelijk, het personeel raakt ook steeds gedemotiveerder lijkt het wel.
De afgelopen paar keer dat ik er kwam, moest ik lang wachten omdat de medewerkers eerst hun (privé)gesprek af moesten maken of stonden te klagen over een collega die er niet bij was en die kennelijk had aangekaart dat de gebaksvitrines niet goed schoon waren gemaakt of dat de vloer niet goed gedweild was. En toen ik een keer meerdere stuks uit de aanbieding ging afrekenen keek de kassière me aan alsof de korting die me verleend werd direct van haar salaris werd ingehouden ( het zal toch niet ?!).....
Afgelopen week had ik het er met manlief over. Hij zei dat ze het waarschijnlijk zelf niet eens zien wat er mis gaat, net als bij die kleinere ondernemingen die al verdwenen zijn. "Je zou ze bijna een e-mail sturen", zei hij. Ik keek hem aan en bedacht me dat het iets eenvoudigs was wat eigenlijk prima te doen was. Misschien zit zo'n bedrijf helemaal niet te wachten op bemoeienis, maar je kunt in ieder geval de moeite nemen...toch? Dus die avond dichtte ik een mooie e-mail met foto's naar de Hema. Ik ben benieuwd naar hun reactie.
Heb jij wel eens een e-mail met opmerkingen gestuurd naar een bepaalde winkel? Zou je het als winkelketen waarderen als iemand zich "bemoeit" met wat er in je winkel gebeurt?
Voorraad, en ook producten in de schappen zijn voorraad, drukt negatief op je balans. Aan het eind van het jaar is het dus zaak zo min mogelijk in je schappen te hebben liggen.
BeantwoordenVerwijderenBij grote ketens wordt je op dit soort dingen afgerekend. Het is een criterium om te bepalen of je zaak open blijft of niet. Daarom doen de filiaal managers dit.
Ja, aan he einde van het jaar begrijp ik dat wel, maar dit is echt al langer aan de hand. De lokale economie draait heel slecht vrees ik.
VerwijderenZo'n herkenbaar verhaal, zeker wat H.ema betreft. Ik wordt altijd heel blij van de producten van deze winkel, ze hebben prettig geprijsde fijne spullen. Maar ik sta ook telkens weer versteld van het feit dat alles voortdurend op is. En toen ik bedacht dan maar via internet te gaan bestellen, en ik twee keer meer dan een week moest wachten op mijn bestelling, was ik daar ook weer klaar mee. Het gaat niet goed met de H.ema vrees ik, ze kunnen de inhaalslag niet maken lijkt het. Hun service, in de winkel en via internet, is duidelijk niet in orde en dat heeft zijn weerslag op alles.
BeantwoordenVerwijderenIk ben benieuwd naar de reactie,als je gaat mailen. Een winkel met weinig voorraad stimuleert nog meer de internet-aankopen.Zelf koop ik een aantal dingen bewust in het dorp.. Ook al is het een paar cent duurder
BeantwoordenVerwijderenIk had het er ook met mijn man over, er zijn nieuwsberichten dat het beter met de lokale economie gaat maar wij geloven daar echt niets van. Er is weinig geld onder de mensen omdat de vaste lasten hoog zijn. Er zijn een boel mensen die bij de voedselbank een krat eten halen. Maar de middenklasse heeft het moeilijker dan ooit (Piketty)
BeantwoordenVerwijderenDe klasse die van oudsher de economie draaiend moet houden.
Dat van die winkels zie ik ook vaker en inderdaad ook wel bij winkels als H&M en soms (ik kom niet vaak in de stad dus ik weet niet of ik het juiste referentiekader ben) denk ik ook als ik die gekte op zaterdag in de winkelstraat van een middelgrote stad zie, dat er helemaal geen crisis is. Niets is natuurlijk wat het lijkt, want als die winkeliers de rest van de week bijna geen omzet hebben. Lost een drukke zaterdagmiddag niet veel op natuurlijk.
Kringloop winkels en winkels als mijn tafel en discounters groeien wel hard. Die hebben ingespeeld in de veranderende wereld en consument.
Ik vind het wel een goed idee dat je de winkel van advies voorziet.
ik heb wel eens gemaild inderdaad en kreeg een volslagen nietszeggend:wij nemen kennis van uw mail terug...(echt letterlijk zo geschreven......
BeantwoordenVerwijderenHet viel me van de zomer ook op bij de Hema inderdaad. Ik ben drie keer gegaan voor mascara, een bh en nog zo'n lullig artikel dat ik graag daar haal. Volgens een kennis die administratie doet voor een hema is het ook heel raar, ze willen maar uitbreiden, terwijl er nauwelijks droog brood verdiend wordt? Zij werkt ergens in de buurt van Rotterdam. Benieuwd óf je wat terug hoort. En sjacho kijken als je bijvoorbeeld zegt dat je geen tasje wil is ook wel Echt Hema hoor!
BeantwoordenVerwijderenIk vind het niet zo raar dat de winkels het moeilijk hebben, het lijkt me ook tweeledig. Enkele jaren geleden kocht iedereen alles wat los en vast zat. Consumptie maatschappij zonder nadenken eigenlijk. Wij deden daar net zo hard aan mee. Tot een tijdje geleden mijn man ontslag kreeg. Bij ons is er gelijk een knop omgegaan. We kopen nu wat we nodig hebben en denken er over na, dit zullen de winkels echt wel merken. Als ik zie hoeveel mensen er ontslagen zijn en wat er nog aankomt dan is de mindere verkoop goed te verklaren. Bij de meeste mensen zal de knop zijn omgegaan, geld wat er niet is kun je ook niet meer uitgeven. Moet zeggen dat ook ik als ik dan toch wat koop dit vaak via internet doe, het is gewoon makkelijk. Ook dat de lasten zo hoog zijn geworden en mensen minder overhouden zal in het mkb goed te merken zijn. Ik vind het dus niet zo raar.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het ook niet raar dat winkels het moeilijk hebben, maar ik vind het geval van de hema zo zonde dat je welk klanten hebt en geen voorraad.
VerwijderenTsjonge, die schappen zijn inderdaad behoorlijk leeg! Als dat vaak is komen mensen niet meer denk ik.
BeantwoordenVerwijderenIk heb eigenlijk nog nooit een winkel gemaild.
Huisvlijt
Interessant stuk Spaarmoeder! Het baart mij ook wel zorgen, hier in Bussum zijn alle kwaliteitswinkels verdwenen. En wat er nu voor in de plaats is gekomen wisselt om de haverklap. Op koopavonden kan je een kanon afschieten. Door de week eigenlijk ook. Alleen op zaterdag is het nog gezellig druk, maar je merkt dat mensen heel ´bewust´ inkopen. Eigenlijk .... is het alleen maar goed dat we minder spullen kopen. Maar voor de winkeliers is het hard. Ik denk dat er uiteindelijk veel minder winkels zullen zijn, het ouderwetse ´winkelen´ is aan het uitsterven. Daar kan je melancholiek over worden maar het is wel normaal. Alles verandert voortdurend. Hopelijk levert het niet teveel faissementen op. Ik hoop dat de oudere winkelier het nog tot z´n pensioen kan redden. En ketens zoals Hema en V&D enzo zullen ook inkrimpen. Op zich geen ramp. Gaan we gewoon met z'n allen aan het tuinieren in plaats van shoppen! Veel beter voor het milieu!
BeantwoordenVerwijderenHeb je al antwoord van de Hema?
Ik herken het ook van hier. Onze drogisterij heeft ook steeds minder in de schappen en ik grijp daar ook regelmatig mis. Als ik dit aankaart doet de leverancier moeilijk of komt de vracht morgen. Ik vind dat erg jammer en heb sinds kort besloten het online te bestellen. Werk ik er wel weer verder aan mee maar om nu steeds voor niets te komen vind ik ook niet leuk.
BeantwoordenVerwijderenEn wat je schreef over de korting..de drogisterij heeft ook een postagentschap en ik kocht postzegels, wilde deze pinnen maar kreeg heel kattig te horen dat dat niet kon want dan verdienden ze er niets aan en dat was niet de bedoeling...over klantvriendelijk gesproken...