maandag 1 februari 2016

Franse appeltaart

Vorig weekend was een vriendin langsgekomen en die had een heerlijk klein appeltaartje meegenomen van de bakker. Zo groot en zo plat als een ronde boterkoek, een plaatje om te zien. Een zogenaamde open appeltaart oftewel een Franse appeltaart. We hebben er van gesmuld!

Omdat zoonlief over een tijdje jarig is en ik ook wel eens wat anders wil maken, besloot ik op zoek te gaan naar een recept dat in de buurt kwam van de Franse appeltaart die we hadden verorberd. Ik kwam uit bij 24kitchen en vond een goed ( en goed kloppend) recept.

Omdat de taart niet hoog wordt ( wel redelijk groot in ons geval) en je relatief weinig ingrediënten nodig hebt is de taart niet heel machtig of te zoet en ook nog eens heel voordelig. En redelijk voordelig voor de lijn ook.

De taart bestaat uit drie delen: de bodem, de compotevulling en de dunne schijfjes die dakpansgewijs in een rozet bovenop gedrapeerd worden ( lees in de dunne laag compote gedrukt worden).

Omdat mijn vorm een beetje groter was dan wat daar gebruikt werd ( er werd 16 cm doorsnede gebruikt en die van mij is 24), maakten dochterlief en ik de taart met 1/3 meer aan ingrediënten. Dus 8 appels in plaats van 6, waarvan 4 gebruikt werden voor de compote en vier voor de bovenste laag. Dat kwam heel mooi uit. En het werd een echte hit. De compote gaf door de citroenrasp echt een fris zuur smaakje aan de taart.

Ik kan nu het recept hieronder weergeven, maar het is voor mij makkelijker om je door te verwijzen naar de Franse appeltaart van 24kitchen. Want daar vind je er ook nog een filmpje over...vond ik wel leuk om  te kijken.

Uiteraard vergaten we van enthousiasme een foto te maken van onze versie voordat we van de taart gingen snoepen! Maar hieronder dan toch een foto van de aangesneden taart:

 
 
Aanrader!

8 opmerkingen:

  1. Hij ziet er heerlijk uit, ik ga hem ook eens proberen te maken. Alvast gefeliciteerd met je zoon zijn verjaardag~!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik smeer ook altijd wat gelei over de bovenkant dan glimt het mooier. Of wat vocht van de appelcopote dan drogen de schijfjes minder uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze taart is ook äfgelakt"met gelei/ warme abrikozenjam

      Verwijderen
  3. Ik maak hem ook al heel lang zo, maar dan gewoon op de bakplaat. Dan gebruik ik anderhalf keer de hoeveelheid voor een gewone appeltaart. Ideaal met een feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij ziet er mooi uit zeg! Het lijkt me een gezond taartje!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ziet er erg lekker uit. Bedankt en ik ga zeker even kijken.,
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen