zondag 3 januari 2016

Opruimen met je kinderen

De kamers van de kinderen vullen zich ongemerkt met prullaria tot ze overvol zijn. Het gaat niet eens om zoveel speelgoed, maar wel met knutsels, vindsels zoals veren, steentjes en ook met werkjes van school. Eens in de zoveel tijd mest ik dat dan uit. Meestal juist als ze er niet zijn, want ze lijken wel aan elk onbenullig ding gehecht te zijn. En als dat eenmaal begint kunnen ze niets loslaten.

Toch ben ik nu steeds meer bezig om hen erbij te betrekken. Meestal haal ik dan toch eerst het gros weg en dan later doe ik het met hen nog dunnetjes over. Als het dan niet werkt is er tenminste toch een hoop gedaan :-)

Wat wel werkt is het schoonmaken met hen zonder dat er iets weggaat.
Zoonlief vindt sorteren heel leuk. Dochterlief niet, die heeft dat geduld niet zo. Zij is weer van het afnemen met een doek.

Het helpt om het in gedeeltes te doen. Dus" Laten we vandaag de kast doen!" werkt wel in plaats van meteen de hele kamer.

En een beloning in het vooruitzicht stellen verhoogd de vreugde ook. Dat hoeft niet iets heel bijzonders te zijn. Vaak laat ik ze zelf kiezen uit een paar opties. Soms komen ze zelf met iets, ook prima natuurlijk.

Doe jij ook de grote/kleine schoonmaak met je kinderen samen?

Afbeeldingsresultaat voor opruimen


4 opmerkingen:

  1. Nu nog niet (ze zijn pas 1,5 en 3), maar naarmate ze groter worden, wil ik wel graag dat ze gaan helpen. In ieder geval met hun eigen kamer, zodat ze gewoon leren op te ruimen/schoon te maken. Ze helpen hier al wel mee met de tafel op- en afruimen en de was afhalen. Vroeg geleerd is oud gedaan ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dochters doen 't al jaren zelf en als ze 't niet doen zitten ze er zelf mee.
    Wat de jongere jongens betreft doe ik net als jij zo ongeveer... ik laat ze opruimen en schoonmaken doe ik zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn kinderen vinden het afschuwelijk als ik kom Helpen. Soms is de dreiging dat ik ga helpen al genoeg om zelf te gaan opruimen...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zou niet weten wanneer.. kwart voor 4 uit school, half 6 al eten, na school bekaf.. 19u naar boven/bed.. weekenden wil ik zelf zo min mogelijk in huis doen behalve waar ik doordeweeks niet aan toe kwam. bevalt erg goed :) (moet wel eerlijk zeggen dat ik sinds juli een huishoudelijke hulp heb omdat ik t zelf niet meer rond kreeg.. elk weekend geen tijd voor de kinderen omdat ik moest schoonmaken enz.. ik werk fulltime als gastouder, dus soiweso elke dag al veel wat gedaan moet worden.. ) alles wordt nu heerlijk bijgehouden en blijft er voor mij af en toe een beetje tijd over om wat uit te mesten.. meestal onder schooltijd, heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen