zondag 10 januari 2016

Koken met beperkte energie

Voor aankomende week heb ik besloten niet te ingewikkeld te doen wat koken aangaat. Afgelopen week hadden we toevallig een restje over en dat werd twee dagen later met smaak opgegeten. Ik heb daarom besloten voor de aankomende dagen een paar keer dubbel te koken. Voor zolang het me uitkomt. Op die manier kost het me minder energie en kost het ook minder gas en elektra, zonder dat we concessies doen op de kwaliteit of grijpen naar gemaksvoedsel.

Gisteren maakt ik samen met de kinderen maaltijdsoep. De kinderen vinden het heel leuk om wortels te schrapen en in kleine blokjes te snijden. En ook de andere groenten ( selderij, kool, ui etc) werden vol enthousiasme bewerkt. Beetje linzen erbij, wat tomaten in blokjes. Het werd erg lekker!

Vandaag aten we wraps, oké, dat is schoon opgegaan. Maar wraps vind ik op de een of andere manier niet echt onder koken/ kokkerellen vallen. Voor mij valt het onder gemaksvoedsel. Al is het wel een hele maaltijd en zijn de ingrediënten gezond.

Maandag wordt het dus gewoon weer de maaltijdsoep van zaterdag. Dan moet ik dinsdag weer iets koken wat dan ook donderdag mooi op het menu kan staan. Ik denk een stamppotje.
En woensdag kook ik iets dat ook vrijdag gegeten kan worden. Lekkere pastasaus denk ik, zodat alleen de pasta nog maar "vers" gemaakt hoeft te worden in 9-10 minuten. Saus opwarmen, piece of cake.  Op die manier eten we niet elke dag hetzelfde, maar beperk ik toch het uitgebreid koken een beetje.

8 opmerkingen:

  1. Goed idee. Leuk,dat je kinderen willen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat stop je in die wraps? Bij wijze van gezonde voeding ook voor kinderen / avondeten? Houd er wel van, maar weet nooit goed hoe ik maken moet thuis...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed idee, dit werkt echt. Ik doe dit al jaren in de maanden dat het met mijn gezondheid slechter gaat. Soms doen we dan 2 dagen achter elkaar hetzelfde eten maar wat ook werkt is dubbele porties maken en de helft invriezen (wel bijhouden wat er in de vriezer zit natuurlijk).
    Dit omdat ik vaak vooraf niet weet ik of ik later op de dag instort. Heb ik een instortdag dan hoef ik het alleen maar uit de vriezer te halen en te ontdooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wilde vorige week ook makkelijk doen en ging voor twee dagen koken. Ik maakte vegan wittekooljambalaya. Nu kan ik niet zo goed maat houden en uiteindelijk hebben we er drie dagen van gegeten. Manlief at twee keer niet mee en daar had ik geen rekening mee gehouden qua koken. Ik wist het natuurlijk wel want dat was de reden om voor twee dagen te koken.
    We vonden het geen van allen een probleem. Waarschijnlijk kook ik vanavond onbedoeld voor twee dagen want er zou iemand vanavond mee eten en dat gaat niet door. En ook dat zou al een flinke pan vol miehoen met groente worden. Morgen dus waarschijnlijk weer makkelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mij voelen wraps ook niet helemaal als een volwaardige maaltijd. Gek is dat, want als je er vlees en groentes in doet zitten alle voedingsstoffen er toch wel in!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima, maak het jezelf vooral niet moeilijker dan nodig! En nog gezond en lekker ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed idee om vaker voor 2 dagen te koken, dat doe ik ook steeds vaker! Leuk om je weer "tegen te komen" ik zag laatst een reactie van je, maar ik kom vaak niet op je blog (ik krijg dan een advertentie te zien) Maar ik lees weer mee, als ik erop kom :) Groetjes, Doortje

    BeantwoordenVerwijderen